Urantia könyv ismertetése
Urantia könyv ismertetése
A
szellemi és bölcseleti tárgyú mű, Az Urantia könyv Istennel, tudománnyal,
vallással, történelemmel, bölcselettel
és a lények és dolgok beteljesülésével foglalkozik. A könyv eredetije angol
nyelven jelent meg, keletkezése időben az 1924 és 1955 közötti időszakra,
térben pedig Chicagóra (USA, Illinois) tehető. A szerző nem ismert. A könyvet
alkotó írások keletkezésével kapcsolatosan sok vita alakult ki és számos
találgatás látott napvilágot.
A
szerzők az Urantia szót a Föld bolygóra való utalásként alkalmazzák, és
kijelentik, hogy a „teljesebb fogalmak és felsőbbrendű igazságok bemutatására”
törekednek „a mindenségtudat tágítására és a szellemi felfogóképesség
fejlesztésére irányuló erőfeszítéseik során”. Az élet eredetének és értelmének
részletes taglalása, az emberiségnek a világegyetemben elfoglalt helyének
bemutatása, az Isten és az ember kapcsolatának tárgyalása, valamint a Jézusi
részletes életrajz ismertetése mellett számos egyéb téma is olvasható a
könyvben.
A
könyvet először az ‚Urantia Foundation’ jelentette meg angol nyelven 1955.
október 12-én. Bírósági döntés eredményeként az angol szövegek szerzői jogait
az Urantia Alapítvány 2006-ban elveszítette. A különböző nyelveken (spanyol,
francia, orosz, finn, holland, portugál, koreai, litván, olasz, német, svéd,
magyar, lengyel, észt) kiadott fordításokat az alapítvány teljes egészében
elérhetővé teszi a világhálón is. A fordítások esetében a szerzői jogok
továbbra is élnek. Az UF-HUN-001World-2010-1 jelű első magyar kiadás kemény
kötésű változatban jelent meg 2010 augusztusában.
A
2046 oldalas Urantia könyv Előszóból, valamint 196 „írásból” áll. Ez utóbbiak
négy részt alkotnak:
I.
rész: A központi világegyetem és a felsőbb-világegyetemek
II.
rész: A helyi világegyetem
III.
rész: Az Urantia története
IV.
rész: Jézus élete és tanításai
Az
Előszó nem más, mint egyfajta vázlatos ismertetés, mely útmutatást ad a könyv
többi részében alkalmazott fogalmak helyes értelmezéséhez, és
fogalommagyarázatot is közöl.
A
31 írásból álló I. rész a teremtés legfelsőbb síkjainak minősített dolgokkal
foglalkozik, s először az örökkévaló és végtelen Isten bemutatására kerít sort.
A
II. részt alkotó 25 írást a szerzők a „helyi világegyetemek” ismertetésének
szentelték. E rész már továbbmegy az előző résznél annyiban, hogy beszámol a
helyi világegyetemek lakóiról és azok tevékenységéről; a szerzők e
tevékenységeket az Isten terveinek kivitelezésében való közreműködésként, a
felsőbb teremtési nézőpontból ismertetik.
A
III. rész 48 írása a Föld történetét mutatja be viszonylag részletesen,
mégpedig a világ és a világ lakói keletkezésének (eredetének), rendeltetésének
és beteljesülésének (végzetének) az összefüggéseket is megvilágító
magyarázatával. A további 15 írás különféle egyéb tárgykörökkel foglalkozik,
mint például „Istenség és Valóság”, a Gondolatigazító szerepe és működése, a
„Személyiség továbbélése” és „Krisztus Mihály alászállásai”.
A
IV. rész 77 írásból áll és „Jézus életéről és tanításairól” közöl beszámolót.
Ezen írások Jézus születéséről (Kr.e. 7. augusztus 21.), gyermekkori és ifjúi
éveiről, számos utazásáról, tanhirdető körútjairól, tanításairól, csodás
tetteiről („csodákról”), az általa átélt válsághelyzetekről, valamint a
keresztre feszítéséhez (Kr.u. 30. április 7.), a halálához és a feltámadásához
(Kr.u. 30. április 9.) vezető eseményekről, valamint a mennybemeneteléről
(Kr.u. 30. május 18.) szólnak. E részben lehet olvasni a Pünkösd
jelentőségéről, végül pedig „Jézus hitéről” is. Ezen utolsó rész az első három
részben bemutatott számos fogalmat Jézus élettörténetén keresztül is igyekszik
szemléltetni.
Az
Urantia könyv pontos eredetét mindmáig homály fedi. Sem a könyv szövege, sem a
kiadók nem neveznek meg emberi szerzőt; a szövegekből éppen hogy az olvasható
ki, hogy számos mennyei lény kapta feladatul az emberiségnek szánt „korszakos”
szellemi kinyilatkoztatás közreadását. Az első három rész minden egyes írásának
végén valamilyen névvel jelölt személyt vagy mennyei lényrendet vagy lények
valamely csoportját azonosítják az adott írás szerzőjeként, illetőleg
szerzőiként.
A
könyvből megismerhető bölcseleti gondolkodás egyik szembetűnő jellegzetessége a
hármas megközelítés alkalmazása, mint pl.:
*
dolgok-jelentéstartalmak-értékek (úgy is, mint: energia/anyag-elme-szellem);
*
eredet-történelem-beteljesülés;
*
okozati viszony-kötelesség-istenimádat;
*
véges-abszonit-abszolút;
*
igazság-szépség-jóság.
A
szerzők állítása szerint az ember a világegyetemi valóságot a test, az elme, a
szellem és a lélek síkján tapasztalhatja meg. Ide sorolják még a személyiséget,
mely nem egyezik meg az előbbiek egyikével sem, valamint a morontia szintet is.
A
világegyetem „jelszavának” a fejlődést tekintik. A könyvben megmutatkozó
bölcseleti szemléletnek egy másik lényeges eleme a világegyetemnek az egyénhez
fűződő barátságos viszonya.
A
földi bölcseleti gondolkodás fejlődésének ismertetése és értékelése során a
szerzők foglalkoznak többek között brahman, buddhista, kínai (Lao-Ce és
Konfuciusz) és görög bölcselők (Anaxagórasz, Szókratész, Platón, Arisztotalész,
alexandriai Rodan), valamint Zarathustra tanításaival.
A
földit meghaladó bölcselet megjelölése a könyvben „mota”, ez alatt a morontia
valóságszinthez tartozó bölcsesség értendő. A morontia mota alsóbb síkjait
közvetlenül az emberi bölcselet felsőbb szintjeihez csatlakozónak írják le.
E
határterület bemutatására olyan példákat hoznak, mint:
„Az
erőfeszítésnek nem mindig eredménye az öröm, de értelmes erőfeszítés nélkül
nincs boldogság.”
„A
gyenge elmerül a megoldások keresésében, míg az erős cselekszik. Az élet is
csak olyan, mint a napi munka – végezd jól. A tett a miénk; a következmények
Istenéi.”
„A
mindenségrend legnagyobb szomorúsága az, hogy még sohasem volt szomorú. A
halandók bölcsességet csakis gyötrelmek megtapasztalása révén tanulhatnak.”
„Csillagokat
a tapasztalásbeli mélységekben megélt magányos elszigeteltségből lehet a
legjobban megfigyelni, nem pedig a fényes és mámoros hegycsúcsokról.”
„A
türelmetlenség szellemméreg; a harag olyan, mint a darázsfészekbe hajított kő.”
„A
kifejlődő lélek nem a tette révén lesz istenivé, hanem a cselekvésre való
törekvése által.”
„Bármely
tétel érvekre épített védelme fordított arányban áll a tétel
igazságtartalmával.”
Az
Urantia könyv részletes mindenségtani ismertetést közöl a világegyetemről és az
embernek a világegyetemhez fűződő viszonyáról. Világegyetem alatt különböző
kiterjedésű szerveződéseket ért, a pontos jelentés többnyire az adott
szövegösszefüggésben válik világossá. Így a felsőbb-világegyetem tulajdonképpen
a galaxisnak (galaxis-csoportnak) felel meg, a helyi világegyetem pedig ennek a
nagyjából százezrednyi részét kitevő méretű szerveződés. A világmindenség az
összes létező anyagot és teret magába foglalja. A mindenség („kozmosz”)
felépítését annak közepéből kiindulva lényegében a következőképpen mutatja be:
*
A Paradicsom Szigete – vagyis „a mindenségrendi valóság leghatalmasabb
szervezett égiteste az egész világmindenségben”
*
A Paradicsom szent szférái – vagyis huszonegy hatalmas világ, három körön
hét-hét világ elrendezésben: az Atya világai, a Fiú világai és a Szellem
világai, melyek a tér belső peremén három különböző pályán keringenek.
*
Havona – „[a] Havona egymilliárd világa hét egyközepű körbe szerveződik, melyek
közvetlenül a Paradicsomi égitestek három körét övezik. A legbelső
Havona-körben több mint harmincötmillió világ, a legkülsőben pedig több mint
kétszáznegyvenötmillió világ van, a maradék pedig közöttük található.”
*
„E hatalmas központi világegyetem külső övezetében, messze túl a Havona-világok
hetedik övén, hihetetlenül nagy számú sötét gravitációs test kering.” A
központi világegyetemet ezek szerint tehát a Paradicsom Szigete, a huszonegy
szent szféra, a Havona egymilliárd világa és a sötét gravitációs
testekegyüttesen alkotják. A könyv ugyanerre a fogalomra használja az isteni
világegyetem és a Paradicsom-Havona rendszer megjelölést is. „Fizikai
szempontból a Havona- és a paradicsomi körök egy és ugyanazon rendszer; a
megkülönböztetés alapját a működésbeli és igazgatási eltérések képezik.”
*
A térszint „egyfajta elliptikus mozgási területként működik, melyet minden
oldalról viszonylagos mozdulatlanság vesz körül”. E mozdulatlanságot pedig az
egyes térszintek közötti viszonylagos nyugalmi körzetek alkotják. „Ezek a
körzetek választják el a Paradicsom körül szabályozott rendben száguldó
hatalmas galaxisokat.”
*
A nagy világegyetem nem más, mint „a jelenlegi szervezett és lakott
teremtésrész”; ezt a hét felsőbb-világegyetem, valamint „a központi teremtés
örök szférái” alkotják “Minden egyes felsőbb-világegyetem
felépítése közelítőleg az alábbi:
* Egy csillagrendszerben van körülbelül :
1.000 világ
* Egy csillagvilágban (100 csillagrendszer)
: 100.000 világ
* Egy világegyetemben (100 csillagvilág) :
10.000.000 világ
* Egy kisövezetben (100 világegyetem) :
1.000.000.000 világ
* Egy nagyövezetben (100 kisövezet) :
100.000.000.000 világ
* Egy felsőbb-világegyetemben (10
nagyövezet) : 1.000.000.000.000 világ”
*
Minden egyes szervezési egységben vannak „épített világok”; ilyenek például az
igazgatási egységek központi szférái. A külön rendeltetési céljaiknak
(igazgatás, oktatás) megfelelően felépített szférák „[m]indegyik[é]nek van hő
nélküli fényt kibocsátó napja (…) ugyanakkor mindegyik számára hőt biztosítanak
a szféra felszíne közelében haladó, bizonyos energiaáramlások.” E világok a
könyv szerint közelítőleg, esetenként pontosan, a lakott világok és a fizikai
csillagrendszerek adott térségének gravitációs középpontjában helyezkednek el.
*
Legkívül hatalmas, nem lakott „külső térszintek” találhatók. Az első külső
térszint becsült átmérője ötvenmillió fényév. A második, a harmadik és a
negyedik külső térszint mindegyike körülveszi az előző térszintet.
A
szerzők a világegyetem keletkezésével kapcsolatos korabeli tudományos
elméletektől eltérő magyarázatokkal szolgálnak, és kifejtik álláspontjukat a
csillagászati megfigyeléseket torzító jelenségek kapcsán is. Így például
közreadják a „tér lélegzésének” fogalmát, vagyis lényegében azt, hogy a teljes
tér „kétmilliárd éves tágulási-összehúzódási körfolyamatok” részese és részben
ezzel magyarázható a vöröseltolódás jelensége. A könyvbeli állítás szerint a
világegyetem jelenleg a tágulási szakasznak csaknem a felénél tart.
A
könyv szerzői leszögezik ugyanakkor azt is, hogy a fizikai tudományokkal
kapcsolatba hozható számos állításuk felülvizsgálatra fog szorulni a további
tudományos fejlődés és az új felfedezések következtében. Ezen ismeretek
közlésével a céljuk nem a tudományos megismerés és kutatás helyettesítése. A
mindenségtanra vonatkozó állításokat annyiban tartják értékesnek, hogy
„legalább átmenetileg pontosítják a meglévő tudást a következők révén:
1.
A tévedések feltétlen kiküszöbölésével a zavar csökkentése.
2.
Az ismert vagy éppen ismertté váló tények és megfigyelések összehangolása.
3.
A régmúltban lejátszódott korszakos folyamatokból származó elveszett, fontos
ismeretelemek feltárása.
4.
Olyan ismeretközlés, mely az egyébként már kiérdemelt tudás még hiányzó, fontos
láncszemeit pótolja.
5.
Mindenségrendi adatok közlése olyan formán, hogy az tisztább képet teremtsen a
többi kinyilatkoztatásban foglalt szellemi tanítások lényegéről.”
A
könyv szerint az Urantia a világegyetem sok millió lakott szférájának egyike. A
világ történelmével kapcsolatos tanítások részletesen foglalkoznak a bolygó
kialakulásának több milliárd évvel ezelőtt végbement szakaszaival, így például
a kataklizmaszerű meteoresőkkel, az élet fejlődését lehetővé tevő feltételek
fokozatos megteremtődésével, valamint a szerves törzsfejlődés hosszú
korszakaival, melyek a parányi méretű tengeri élőlényekkel kezdődtek, és
amelyek a tengeri, később pedig a szárazföldi növény- és állatvilág
megjelenésével folytatódtak. Az ember megjelenését egy maki (lemur) őstől
származó felsőbbrendű (méhlepényes) emlős ág továbbfejlődésének eredményeként
írja le és ennek időpontját nagyjából egymillió évvel ezelőttre teszi.
A
szerzők szerint „(…) az egész történetet képekben mesélik el a
világfeljegyzések hatalmas ‚kőzetkönyvének’ kövületlapjai. És e hatalmas
életföldtani feljegyzés lapjai tévedhetetlenül mesélik el az igazságot nektek
is, ha megtanuljátok azt helyesen értelmezni.” A mai tudományos nézetekkel
ellentétben az evolúciót meghatározott rend szerint végbemenőnek,
szabályozottnak minősítik. A kezdetleges élet a leírások szerint értelmes
tervezés, megtelepítés és folyamatos felügyelet eredménye, nem pedig
kizárólagosan önkéntelenül végbement, véletlenszerű folyamatoké. E terv
kivitelezésében fontos szerepet osztanak az „Élethordozókra”. A könyv egyik
alapvető állítása az, hogy „A halandó ember nem evolúciós véletlen esemény.” A
szerzők szerint az Urantiához hasonló bolygókon az evolúció célja nem más, mint
a szellemi képességeket kifejleszteni, az anyagi létet túlélni és a végtelen
szellemi létpályán továbbhaladni képes, „saját akarattal bíró” teremtmények
létrehozása. A szerves törzsfejlődés menetének feltételeit pedig a hét
elmeszellem-segéd jelenléte határozza meg a kezdetleges világokon.
Az
Urantia könyv szerint nemcsak a törzsfejlődés, hanem az emberi társadalom
fejlődése és a szellemi ismeretek megszerzése is lassú folyamat, ahol a
gyorsabb változásokat hozó időszakok éppúgy megvannak, mint a visszafejlődés
lehetősége. A haladást isteni terv szerint végbemenő folyamatnak tekinti,
melyben fontos szerepe van az időszakos kinyilatkoztatásoknak, valamint a
mennyei tanítók időről időre teljesített közreműködésének, segédkezésének.
Mindezek eredményeként a bolygó a távoli jövőben végül eléri a „fény és élet”
eszményi állapotát.
Az
eszményi és isteni terv kivitelezésében azonban közreműködnek különféle rendű,
nem tökéletes mennyei lények is. Az elkövetett hibák és a szándékos lázadások a
terv megvalósulásának folyamatát átmenetileg megakaszthatják, s ez az átmenet,
vagyis az eredeti fejlődési irányra való visszaállás nagyon hosszú ideig is
eltarthat. E világot a könyv kifejezetten „sötét és összezavart bolygónak”
minősíti, mely a tervet jobban követő világokkal való összehasonlításban
„felettébb összezavartnak és az értelmi fejlődés és a szellemi előrehaladás
minden szakaszában nagyon visszamaradottnak tűnik” ennek okai leginkább a
szokatlanul súlyos következményekkel járó lázadásban, valamint a szellemi
vezetésben szerepet kapott személyek vétkeiben keresendők.
A
szerzők szerint az összes fejlettebb világon érvényesül a nemek egyenlősége;
férfi és nő az elme-felruházottságot és a szellemi helyzetet tekintve
egyenrangú. Nem tekinthető egy bolygó az embertelenség szintjéről
felemelkedettnek, amíg az egyik nem a másik feletti uralomra tör.
A
házasság egy férfi és egy nő fejlődő társközössége, mely a pillanatnyi
erkölcsök mellett létezik és működik, melyet tabuk korlátoznak és amelyet a
társadalom törvényei és szabályai kényszerítenek ki. Az Istenség nem vesz részt
az ilyen egyesülésekben, de végső soron az eszményi halandói házasság emberileg
szent. A szerzők szerint maga Jézus is úgy dicsérte a házasságot, mint a minden
emberi kapcsolat leginkább eszményi és legmagasabb rendű formáját.
Bármely
társadalomban a házasságot nem kötöttek nagy száma az erkölcsök időleges
törését vagy átalakulását jelzi. És amennyire a társadalmi csoport nem nyújt
házassági felkészítést az ifjúságnak, olyan mértékben kell a válásnak működnie
úgy, mint egyfajta társadalmi biztonsági szelep, mely a fejlődő erkölcsök gyors
változásának időszakaiban megakadályozza a még rosszabb helyzetek kialakulását.
A
gyermekek számára az egynejűség a legjobb mert a nő sohasem válhat eszményi
anyává, ha folyton arra kényszerül, hogy a férje ragaszkodásáért harcoljon.
A
család az ember legnagyobb, tisztán emberi vívmánya, mely összeköti a férfi és
nő biológiai kapcsolatainak fejlődését a férj és feleség társas kapcsolataival.
A család a legfőbb polgárosodáshozó tényező. Ha jók a családok, akkor a
társadalom is jó.
Az
Urantia könyv Istent minden valóság teremtőjeként és megtartójaként mutatja be
– mindentudó, mindenütt-jelenvaló, mindenható, végtelen és örökkévaló
szellemszemélyiségnek ábrázolja.
Az
Istennel kapcsolatos legalapvetőbb tanítása szerint az Isten szerető Atya,
akivel mindenki személyes kapcsolatot alakíthat ki. A számos egyéb téma
könyvbeli kifejtése során az Isten, mint szerető Atya végig megmarad az ő
teremtésösszességével szemben mutatott központi, egyesítő isteni
magatartásának.
Az
Isten végtelen tökéletessége és egyéb végtelen tulajdonságai miatt az Isten
rejtélye mégsem oldható meg teljesen.
A
könyv szerint az Isten különböző – személyes és nem személyes –
valóságszinteken működő Istenség. Azt tanítja az Istenről, hogy három
mellérendelten egyenlő, tökéletesen egyedivé lett személy alkotta Háromságban
létezik: Atya Isten, Fiú Isten és Szellem Isten. E személyekre további
megnevezéseket is alkalmaznak a szerzők, mégpedig főleg a következőket
használják: „Egyetemes Atya”, „Örökkévaló Fiú” és „Végtelen Szellem”.
Kijelentik ugyan, hogy a három személyben létező egy Isten fogalma nehezen
érhető, viszont azt is állítják, hogy ez az idea „semmilyen módon nem jelenti
az isteni egység igazságának eltorzítását. A paradicsomi Istenség három
személyisége, minden világegyetemi valóság-válaszban és minden teremtményi
viszonyban, egy.”
Az
Atyát, a Fiút és a Szellemet az Istenség „lételvi” személyeinek tekintik, akik
az örökkévaló múlttól fogva az örökkévaló jövőig léteznek. Emellett az Istenség
három személyét „élményelvinek” vagy nem teljesnek írják le, akik a ténylegessé
válás útján haladnak: ők a Legfelsőbb Isten, a Végleges Isten és az Abszolút
Isten. Hármójuk közül a Legfelsőbb Isten, vagy másként „a Legfelsőbb Lény”
bemutatása a legrészletesebb; a Legfelsőbb Lényt a véges valóságot és a
végtelent egyesítő, az időben és térben kifejlődő Istenség-személyként írják
le. A Végleges Isten és az Abszolút Isten személyének megértését csaknem
lehetetlennek minősítik és a bemutatásukra kevéssé térnek ki.
A
könyvben sokféle mennyei lény leírása megtalálható, s közülük egynek különleges
jelentőséget tulajdonítanak a szerzők. Ez az egy pedig nem más, mint az
Egyetemes Atyának és az Örökkévaló Fiúnak a közös „leszármazottja”, akit
„Teremtő Fiúnak” neveznek. Az isteni Teremtő Fiúban megmutatkozik az Egyetemes
Atyából és az Örökkévaló Fiúból mindaz, ami csak az emberek előtt
megnyilatkozni képes. A leírások szerint a názáreti Jézus éppen ilyen Teremtő
Fiú, aki megtestesült a Földön, s az ő életét és tanításait úgy adják közre,
mint az isteni személyiség és magatartás legteljesebb megnyilvánulását az
emberiség számára.
A
szerzők szerint számos vallási kinyilatkoztatásra került sor, de csak öt bírt
korszakos jelentőséggel. Ezek közé a következőket sorolják:
1.
A dalamatiai tanítások - kb. 500.000 évvel ezelőttől kezdődően.
2.
Az édeni tanítások - a Kr.u. 1934. évhez képest 37.848 évvel korábbi időponttól
kezdődően.
3.
A sálemi Melkizedek - a Jézus születését (a julián naptár szerint Kr.e. 7.
augusztus 21., vasárnap) 1.973 évvel megelőző időponttól kezdődően [p.984
(93:2.1)].
4.
A názáreti Jézus - mintegy 2.000 évvel ezelőttől kezdődően.
5.
Az Urantia Írások - kb. a Kr.u. 20. század első felétől kezdődően.
A
könyvben leírt jelképek egyike a három koncentrikus (egyközepű) kör, mely az
isteni fenntartás és irányítás paradicsomi Háromságának végtelenségét,
örökkévalóságát és egyetemességét jelképezi. A szerzők szerint ez volt a
Melkizedek jelvénye is a teremtésösszesség háromsági kormányzásának anyagi
jelvénye Mihály lobogóján fehér alapon három égszínkék egyközepű körként jelent
meg.
Az
egyközepű körök szimbólumot védjegyként használja az Urantia Alapítvány a
kiadványaiban és az alapítványi rendezvényeken, hasonlóképpen az Alapítványhoz
kötődő szervezetek. Más szervezetek az eredeti jelkép kisebb-nagyobb mértékben
módosított változatait használják. vben.
A
könyvet először az ‚Urantia Foundation’ jelentette meg angol nyelven 1955.
október 12-én. Bírósági döntés eredményeként az angol szövegek szerzői jogait
az Urantia Alapítvány 2006-ban elveszítette. A különböző nyelveken (spanyol,
francia, orosz, finn, holland, portugál, koreai, litván, olasz, német, svéd,
magyar, lengyel, észt) kiadott fordításokat az alapítvány teljes egészében
elérhetővé teszi a világhálón is. A fordítások esetében a szerzői jogok
továbbra is élnek.
Forrás: Urantia könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése