Az Isten természete
Az Isten természete
2:0.1 Az Isten természete az Atya azon
kinyilatkoztatásán keresztül érthető meg a legjobban, melyet (Jézus) tett
különféle tanításaiban és a húsvér testben eltöltött fényes halandói létében.
Az isteni természet jobb megértésében segíti az embert az is, ha önmagát Isten
gyermekének tartja és úgy tekint a paradicsomi Teremtőre, mint igaz szellemi
Atyára.
2:0.2 Az Isten természete tanulmányozható a
legfelsőbb eszmék kinyilatkoztatásában, az isteni jellem elképzelhető úgy, mint
fenséges eszménykép-ábrázolás, de az isteni természetre vonatkozó összes
kinyilatkoztatás közül a leginkább megvilágító és szellemi értelemben tanító
jellegű kinyilatkoztatás a názáreti Jézus vallásos életének megértésében
található meg, mégpedig az isteniségének teljes tudatosulását megelőző
életszakaszában éppúgy, mint az azt követőben. Ha (Jézusnak) a megtestesülésben
leélt életét tekintjük az Istenről az embernek tett kinyilatkoztatás alapjának,
akkor megkísérelhetünk emberi szóképekbe önteni bizonyos eszméket és
eszményképeket az isteni természettel kapcsolatban, melyek vélhetően
hozzájárulnak ahhoz, hogy az Egyetemes Atya személyiségének természetéről és
jelleméről alkotott emberi fogalom világosabbá és egységesebbé váljon.
2:0.3 A halandói elme korlátozott képességei
rendkívül megnehezítik mindazon erőfeszítéseinket, hogy az Istenről alkotott
emberi fogalmat teljesebbé és szellemibbé tegyük. Feladatunk teljesítését
komolyan hátráltatják a nyelvi korlátok, valamint az olyan irodalmak hiánya,
amelyeket felhasználhatnánk erőfeszítéseink során, hogy az ember véges, halandói
elméje számára az isteni értékeket és a szellemi jelentéstartalmakat
szemléltessük vagy összehasonlító jelleggel bemutassuk. Az embernek az Istenről
alkotott fogalma bővítésére irányuló minden igyekezetünk hellyel-közzel
hiábavaló lenne, ha figyelmen kívül hagynánk azt a tényt, hogy a halandói
elmében ott lakozik az Egyetemes Atya küldötte Igazító és az embert áthatja a
Teremtő Fiú Igazságszelleme. Ezért, ezen isteni szellemek emberi szívben való
jelenlétét az istenkép teljesebbé tételéhez segítségül hívva, örömest fogok
hozzá feladatom teljesítéséhez, vagyis hogy az emberi elme számára megpróbáljam
részletesebben bemutatni az Isten természetét.
2:1.1 „Végtelenség! Nem foghatjuk meg őt. Az
isteni lábnyomok nem látszanak meg.” „Az ő bölcsességének nincsen határa és az
ő nagysága megfoghatatlan.” Az Atya jelenlétének vakító fénye olyan, hogy az ő
alacsonyrendű teremtményei számára úgy tűnik, hogy „a felhőben lakozik”.
Nemcsak gondolatai és tervei kifürkészhetetlenek, hanem az is igaz, hogy „nagy
dolgokat művel, és csudákat, amiknek száma nincsen”. „Az Isten fenséges; mi nem
ismerhetjük őt, esztendeinek száma sem nyomozható ki.” „Vajon gondolható-e,
hogy lakozhatik az Isten a földön? Íme a menny (világegyetem), és a mennyeknek
országa (világegyetemek mindensége) őt be nem foghatják.” „Mely igen
kikutathatatlanok az ő ítéletei s kinyomozhatatlanok az ő útjai!”
2:1.2 „Csak egy Isten van, a végtelen Atya,
aki egyúttal hű Teremtő is.” „Az isteni Teremtő egyúttal az Egyetemes
Adományozó is, a lelkek forrása és beteljesülése. Ő a teremtésösszesség
Legfelsőbb Lelke, Elsődleges Elméje és Korlátlan Szelleme.” „A nagy Szabályozó
nem hibázik. Fenségben és dicsőségben tündököl.” „A Teremtő Isten félelemtől és
gyűlölettől teljesen mentes. Ő halhatatlan, örökkévaló, önmagától létező,
isteni és bőkezű.” „Mily tiszta és csodálatos, mily mély és kifürkészhetetlen a
minden dolgok fenséges Őse!” „A Végtelen legkiválóbb volta abban nyilvánul meg,
hogy magát adja az embernek. Ő a kezdet és a vég, minden jó dolog és minden
tökéletes cél Atyja.” „Istennél minden lehetséges; az örökkévaló Teremtő az
okok oka.”
2:1.3 A végtelen Atya egyetemes
személyiségének nagysága örökké megnyilvánul, és ő teljességgel tudatában van a
saját végtelenségének és örökkévalóságának; hasonlóképpen teljes mértékben
tisztában van a saját tökéletességével és hatalmával. Isteni mellérendeltjein
kívül ő az egyetlen lény a világegyetemben, aki tökéletes, helyes és teljes
képet tud alkotni saját magáról.
2:1.4 Az Atya állandóan és csalhatatlan
módon szembenéz a saját különböző szükségletei és igényei kielégítésével, amint
azok időről megjelennek a világmindenség különböző részeinek változásával. A
nagy Isten ismeri és megérti saját magát; minden elsődleges és végtelen
sajátosságának tökéletesen tudatában van. Isten nem egy kozmikus méretű
baleset; és nem is egy világegyetemi kísérletező. A világegyetem saját jogú
Uralkodói kalandos vállalkozásba foghatnak; a Csillagvilági Atyák
kísérletezhetnek; a csillagrendszerek vezetői e minőségükben kedvük szerint
tevékenykedhetnek; de az Egyetemes Atya a kezdettől fogva szemléli a jövendőt,
és az ő isteni terve és örök célja ténylegesen is átfogja és tartalmazza az
alárendeltjeinek összes kísérletét és kalandját minden világon,
csillagrendszerben és csillagvilágban, melyek megtalálhatók az ő hatalmas
kiterjedésű világegyetemében.
2:1.5 Isten számára nincs új dolog, és a
mindenség egyetlen eseménye sem okoz neki meglepetést; ő az örökkévalóság
körében lakozik. Számára nincsenek napkelték és napnyugták. Isten számára nincs
múlt, jelen és jövő; számára minden idő bármely adott pillanatban jelen van. Ő
a nagy és egyetlen VAGYOK.
Forrás: Az Urantia könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése