Jézus beszél az Istenről
Jézus „az élő Istenről” beszélve egy személyes Istenségre – a mennyben lakozó Atyára – utalt.
Jézus „az élő Istenről” beszélve egy személyes Istenségre – a mennyben lakozó
Atyára – utalt. Az Istenség személyiségének fogalma lehetővé teszi a
barátságot; kedvez az értelmes istenimádatnak; s mindezt a bizalom szabad
légkörében. Kölcsönhatás kialakulhat nem-személyes dolgok között, de társas
viszony nem. Az atya és fiú közötti társas viszony, miként az Isten és az ember
között, nem élvezhető, hacsak nem személyek mindketten. Csak személyiségek
képesek egymással bensőséges viszonyba kerülni, jóllehet e személyes közösséget
éppen egy személytelen entitásnak, a Gondolatigazítónak a jelenléte könnyíti
meg jelentősen.
Az ember nem úgy egyesül Istennel, mint ahogy a vízcsepp egységre lelhet a
világtengerben. Az ember fokozatos, viszonos szellemi közösség révén, a
személyes Istennel való személyiség-érintkezés által, az isteni akarat iránti
őszinte odaadáson és az azzal való értelmes összhangon keresztül, az isteni
természetet fokozatosan elérve valósít meg isteni egyesülést. Ilyen magasztos
viszony csakis két személyiség között létezhet.
Az igazság fogalma esetleg értelmezhető a személyiségtől különvéve is, a
szépség fogalma talán létezhet személyiség nélkül is, viszont az isteni jóság
fogalma csak személyiségi viszonylatban értelmezhető. Kizárólag személy képes
szeretni és szeretve lenni. Még a szépségnek és az igazságnak sem lenne
túlélési esélye, ha nem egy személyes Isten, egy szerető Atya ismertetőjegyei
volnának.
Nem értjük teljesen, hogy Isten miként lehet elsődleges, változatlan,
mindenható és tökéletes, miközben körülveszi őt egy folyton változó és
láthatóan törvényszabta világegyetem, egy viszonylagosan tökéletlen dolgokat
magába foglaló, fejlődő világegyetem. De ezen igazságot saját személyes
tapasztalatainkból megismerhetjük, hiszen a magunk és környezetünk állandó
változása ellenére mi mindannyian megőrizzük a személyazonosságunkat és a saját
akaratunkat.
A végleges világegyetemi valóságot nem lehet megérteni matematika, oktan
(logika) vagy bölcselet révén, erre csakis egy személyes Isten isteni
akaratának való fokozatos megfelelésben szerzett személyes tapasztalás révén
van lehetőség. Sem a tudomány, sem a bölcselet, sem az istentan nem képes az Isten
személyiségét hitelesíteni. Csak a mennyei Atya hites fiainak személyes
tapasztalása vezethet el az Isten személyiségének tényleges szellemi
megértéséhez.
A világegyetemi személyiségre vonatkozó felsőbb fogalmak közé tartoznak a
következők: személyazonosság, öntudat, saját akarat és az önkifejezés
lehetősége. Ezen ismérvek magukba foglalják továbbá a más és egyenlő
személyiségekkel való társas viszonyt, mint amilyen a paradicsomi Istenségek
személyiség-társulásaiban is megvan. E társulások abszolút egysége oly
tökéletes, hogy az isteniség az oszthatatlanság, az egyetlenség révén válik
megismerhetővé. „Az Úristen maga egy.” A személyiség oszthatatlansága nem
összeférhetetlen azzal, hogy az Isten elküldi a szellem-adományát, hogy a
halandó emberek szívében éljen. Az emberi apa személyiségének oszthatatlansága
nem teszi lehetetlenné halandó fiak és leányok szaporodás útján való
megjelenését.
Az oszthatatlanság fogalma az egység fogalmával együttesen azt is jelenti, hogy
az Istenség Véglegessége mind az időt, mind pedig a teret meghaladja;
ennélfogva sem a tér, sem az idő nem lehet abszolút vagy végtelen. Az Első
Forrás és Középpont nem más, mint a minden elmét, minden anyagot és minden
szellemet korlátlanul meghaladó végtelenség.
A paradicsomi Háromság ténye semmilyen módon nem sérti az isteni egység
igazságát. A paradicsomi Istenség három személyisége, minden világegyetemi
valóság-válaszban és minden teremtményi viszonyban, egy. E három örök személy
létezése sem torzítja az Istenség oszthatatlanságának igazságát. Egy pillanatra
sem feledkezem meg arról, hogy nem ismerek olyan nyelvet, amely alkalmas lenne
arra, hogy azon keresztül a halandói elme számára világosan elmagyarázzam, hogy
e világegyetemi kérdéseket mi hogyan látjuk. De ez ne szegje kedveteket;
mindezen dolgok között vannak olyanok, amelyek nem egészen világosak még azon
felsőbb személyek számára sem, akik a paradicsomi lényeknek ugyanazon
csoportjába tartoznak, mint jómagam. Mindig emlékezzetek arra, hogy az
Istenséggel kapcsolatos mély igazságok egyre érthetőbbé válnak, amint elmétek
fokozatosan szellemivé lényegül a Paradicsom felé tartó hosszú halandói
felemelkedés egymást követő korszakai során.
Forrás: URANTIA könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése