Jézus beszél a gazdagságok fajtájáról.
5. Intelmek a gazdag embernek
Forrás:
Az Urantia könyv
132:5.1 Egy bizonyos gazdag embernek, aki
római polgár és sztoikus volt, Jézus tanításai nagyon felkeltették az
érdeklődését, mely tanításokkal Angamon ismertette meg. E jómódú polgár, miután
több bensőséges megbeszélést folytatott Jézussal, megkérdezte, hogy mihez
kezdjen a vagyonával, ha már van neki, és Jézus ezt válaszolta: "Az anyagi
javakat az anyagi élet javítására fordítanám, éppen úgy, ahogy a tudást, a
bölcsességet és a szellemi szolgálatot az értelmi élet gazdagításának, a
társadalmi élet nemesebbé tételének és a szellemi élet fejlesztésének
segítésére használnám. Az anyagi vagyont úgy gondoznám, mint egy bölcs és
hatékony intéző, akinek feladata az adott nemzedék erőforrásainak felhasználása
a következő és a későbbi nemzedékek javára és nemesítésére."
132:5.2 Ám a gazdag embert nem elégítette
ki Jézus válasza. Bátran megkérdezte újra: "De szerinted az én helyemben
lévő ember mihez kezdjen a vagyonával? Tartsam meg, vagy szabaduljak meg
tőle?" És ahogy Jézus megértette, hogy a gazdag ember valóban többet akar
tudni az Istenhez való hűségéről és az emberek iránti elkötelezettségéről, kiegészítette
a válaszát: "Kedves barátom, úgy látom, hogy őszintén keresed a bölcsességet
és őszintén szereted az igazságot; ezért hajlandó vagyok megosztani veled a
vagyonnal kapcsolatos problémáid megoldására vonatkozó nézeteimet. Ezt azért
teszem, mert kérted
a tanácsomat, és e tanácsommal nem a többi gazdag ember vagyonára utalok; tanácsot
kizárólag neked és a te személyes tájékoztatásodul adok. Ha valóban úgy akarod
tekinteni a vagyonodat, mint rád bízott értéket, ha tényleg bölcs és hatékony
gondnoka akarsz lenni a felhalmozott vagyonodnak, akkor azt tanácsolnám, hogy a
következőképpen tekintsd át a javaid forrását: tedd fel a kérdést magadnak, és
tégy meg minden tőled telhetőt annak érdekében, hogy megtaláld az őszinte
választ azzal kapcsolatban, hogy honnan is ered ez a vagyon. És a te nagy vagyonod
forrásainak megvizsgálásához segítségül azt javaslom, hogy tartsd szem előtt az
anyagi javak felhalmozásának következő tíz különböző módját:
132:5.3 1. Örökölt vagyon - a szülőktől és
más elődöktől származó javak.
132:5.4 2. Felfedezett vagyon - az anyaföld nem művelt erőforrásaiból származó javak.
132:5.5 3. Kereskedelmi vagyon - az anyagi áruk cseréjéből és eladásából származó tisztességes nyereségből lett javak.
132:5.6 4. Tisztességtelen vagyon - az embertársaid tisztességtelen kizsákmányolásából vagy rabszolgasorba vetéséből származó javak.
132:5.7 5. Kamatokból származó vagyon - a beruházott tőke tisztességes és méltányos jövedelemtermelő képességeiből származó bevétel.
132:5.8 6. A tehetségből származó vagyon - az emberi elme termékeny és találékony képességeiből származó javak.
132:5.9 7. Véletlenül szerzett vagyon - az embertársaid nagylelkűségéből származó vagy az életkörülményekből eredő javak.
132:5.10 8. Lopott vagyon - a tisztességtelenség, csalás, lopás vagy megtévesztés útján szerzett javak.
132:5.11 9. Letéti vagyon - a társaid által valamilyen jelenbeli vagy jövőbeli különleges célból rád bízott vagyon.
132:5.12 10. Megkeresett vagyon - a közvetlenül a te személyes munkavégzésedből származó javak, az elméd és a tested napi munkájának tisztességes és méltányos jutalma.
132:5.4 2. Felfedezett vagyon - az anyaföld nem művelt erőforrásaiból származó javak.
132:5.5 3. Kereskedelmi vagyon - az anyagi áruk cseréjéből és eladásából származó tisztességes nyereségből lett javak.
132:5.6 4. Tisztességtelen vagyon - az embertársaid tisztességtelen kizsákmányolásából vagy rabszolgasorba vetéséből származó javak.
132:5.7 5. Kamatokból származó vagyon - a beruházott tőke tisztességes és méltányos jövedelemtermelő képességeiből származó bevétel.
132:5.8 6. A tehetségből származó vagyon - az emberi elme termékeny és találékony képességeiből származó javak.
132:5.9 7. Véletlenül szerzett vagyon - az embertársaid nagylelkűségéből származó vagy az életkörülményekből eredő javak.
132:5.10 8. Lopott vagyon - a tisztességtelenség, csalás, lopás vagy megtévesztés útján szerzett javak.
132:5.11 9. Letéti vagyon - a társaid által valamilyen jelenbeli vagy jövőbeli különleges célból rád bízott vagyon.
132:5.12 10. Megkeresett vagyon - a közvetlenül a te személyes munkavégzésedből származó javak, az elméd és a tested napi munkájának tisztességes és méltányos jutalma.
132:5.13 Így tehát, barátom, ha hű és
igazságos gondnoka akarsz lenni a nagy vagyonodnak az Isten előtt és az ember
szolgálatában, akkor a vagyonodat hozzávetőleg e tíz nagy részre kell felosztanod,
és azután minden egyes részt az igazságosság, a méltányosság, a tisztességesség
és az igaz eredményesség törvényeinek bölcs és őszinte értelmezése szerint kell
kezelned; jóllehet a mennyei Isten nem fog elítélni, ha néha, némely kétséges
helyzetben a könyörületes és önzetlen oldal irányában tévednél a halandói élet
szerencsétlen körülményeitől szenvedő áldozatok ínségét figyelembe véve. Az
anyagi helyzetek méltányosságát és igazságosságát illető kétséged őszinte volta
esetén a döntéseiddel azoknak kedvezz, akik szükséget szenvednek, kedvezz
azoknak, akik a meg nem érdemelt nehézségek csapásától szenvednek."
132:5.14 Miután e kérdésekről néhány órán át
beszélgettek és válaszul a gazdag ember további és részletesebb
útmutatáskérésére, Jézus bővebben is kifejtette a válaszát, lényegében a következőket
mondva: "Bár további javaslatokat teszek a vagyonhoz való viszonyulásod
kérdésében, figyelmeztetlek, hogy a tanácsomat csakis neked és a te személyes
tájékoztatásodul adom. Csak a magam nevében beszélek és kizárólag hozzád, mint
kérdező baráthoz szólok. Felszólítalak, hogy ne szabd meg más gazdag embernek,
hogy miként kezelje a vagyonát. A táncsom neked a következő:
132:5.15 1. Az örökölt vagyon gondnokaként
meg kell vizsgálnod annak forrásait. Erkölcsi kötelességed képviselni az elmúlt
nemzedéket abban, hogy becsületesen átadod a törvényes vagyont a jövő nemzedékeinek,
miután levontál abból egy tisztességes illetéket a mai nemzedék számára. De nem
vagy köteles fenntartani semmiféle tisztességtelenséget vagy igazságtalanságot,
mely az elődeid tisztességtelen vagyonfelhalmozásához kötődik. A megörökölt
vagyonod bármely részét, melyről kiderül, hogy csalásból vagy tisztességtelenségből
származik, az igazságosságról, a nagylelkűségről és a kárpótlásról alkotott nézeteid
szerint kifizetheted. A törvényesen megörökölt vagyonod többi részét
gondnokként a nemzedékek között méltányosan használhatod és biztonságosan
átadhatod. Bölcs éleslátás és egészséges ítélőképesség vezérelje a javaknak az
utódaid számára való örökhagyásával kapcsolatos döntéseidet.
132:5.16 2. Mindenkinek, aki felfedezés
eredményeként élvezi a vagyont, szem előtt kell tartania, hogy egy egyén csak
rövid ideig él a földön és hogy ezért megfelelőképpen gondoskodnia kell e
felfedezések megosztásáról úgy, hogy azok a lehető legtöbb embertársának
legyenek a segítségére. Bár a felfedezőtől nem szabad megtagadni a felfedezőmunkájáért
járó minden jutalmat, azért ő sem tarthat önzően igényt mindazon előnyre és áldásra,
mely a természet által felhalmozott erőforrások feltárásából nyerhető.
132:5.17 3. Mindaddig, amíg az emberek a
világ üzleti ügyeinek vitelében a kereskedelem és az árucsere mellett döntenek,
addig tisztességes és törvényes haszonra jogosultak. Minden iparos fizetést
érdemel a szolgálataiért; a kereskedőt megilleti a díja. A kereskedelem
tisztességes volta és az üzletfelekkel való tisztességes bánásmód a világ
szervezett üzletében sok különböző fajtájú hasznot teremt, és e vagyonforrásokat
mind az igazságosság, a becsületesség és a tisztességesség legmagasabb rendű
elvei alapján kell megítélni. A tisztességes kereskedőnek nem szabad haboznia,
hogy ugyanolyan haszonnal dolgozzon, mint amekkorát örömmel megadna a kereskedőtársának
a hasonló ügyletben. Bár e vagyonfajta a nagytételben való üzletelés miatt nem
azonos az egyénileg megkeresett jövedelemmel, mégis, az ilyen tisztességesen felhalmozott
vagyon széleskörű jogokat biztosít a tulajdonosának a vagyon későbbi felosztásába
való beleszóláshoz.
132:5.18 4. Az Istent ismerő és az isteni
akarat megcselekedésére törekvő egyetlen halandó sem alacsonyodhat le odáig,
hogy kizsákmányoláshoz folyamodjon. Egyetlen nemes ember sem törekszik vagyonfelhalmozásra
és vagyoni hatalom gyűjtésére a húsvér testbeli testvéreinek rabszolgasorba
taszítása vagy tisztességtelen kizsákmányolása révén. A vagyoni javak erkölcsi
átkot és szellemi bélyeget jelentenek, ha azok az elnyomott halandó ember
verítékéből származnak. Minden ilyen vagyoni elemet vissza kell adni azoknak,
akiktől rabolták vagy az ő gyermekeiknek és a gyermekeik gyermekeinek. Egy
tartós polgárosodott társadalom nem épülhet a dolgozók bére elcsalásának
gyakorlatára.
132:5.19 5. A tisztességes vagyonhoz
hozzátartozik a hozadéka. Amíg az emberek kölcsönt vesznek és kölcsönt adnak,
mindaddig szedhető tisztességes kamat, feltéve, hogy a kölcsönzött tőke
törvényes vagyonelem. Először tisztítsd meg a tőkédet, mielőtt kamatot
követelsz érte. Ne légy olyan kicsinyes és kapzsi, hogy fösvénykedésre
vetemedsz. Soha ne engedd meg magadnak azt az önzőséget, hogy a pénzhatalmadat
arra használod, hogy tisztességtelen előnyre tegyél szert a küszködő társaiddal
szemben. Ne engedj a kísértésnek, hogy tisztességtelen kamatot szedj a pénzügyi
zavarba került testvéreidtől.
132:5.20 6. Ha a tehetséged kamatoztatása
révén tennél szert vagyonra, ha az anyagi javaid a feltalálói képességeidből
származnak, akkor ne akarj tisztességtelen részhez jutni e jutalmakból. A tehetséges
ember éppúgy tartozik az elődeinek, mint az utódainak; ugyancsak vannak
kötelezettségei a fajtájával, a nemzetével szemben, és befolyásolja őt a találmányai
által megteremtett helyzet is; arra is emlékeznie kell, hogy az emberek között
emberként élt, amikor a találmányain munkálkodott és kidolgozta azokat. De
éppúgy tisztességtelen lenne megfosztani a tehetséges embert minden vagyoni
nyereségétől. És az emberek sohasem lesznek képesek olyan szabályokat felállítani
és olyan előírásokat kidolgozni, melyek a vagyon tisztességes elosztásával kapcsolatos
mindeme problémákat egyformán kezelnék. Először el kell ismerned az embert a
testvéredként, és ha őszintén vágysz arra, hogy úgy bánj vele, ahogy azt szeretnéd,
hogy veled is bánjon, akkor az igazságosság, a becsületesség és a
tisztességesség szokványos parancsai fognak vezérelni téged a gazdasági
jutalmak és társadalmi igazságosság minden visszatérő problémájának tisztességes
és pártatlan megoldásában.
132:5.21 7. Senki sem formálhat személyes
igényt az idő és a véletlen által a kezére játszott vagyonra az annak kezelési
költségét ellentételező tisztességes és törvényes mértéken túl. A véletlen
folytán szerzett vagyont úgy kell tekinteni, mint valamiféle letéthez hasonlót,
melyet az embernek a maga társadalmi vagy gazdasági csoportjának a javára kell
fordítania. Az ilyen vagyon birtokosainak vezérelve az legyen, hogy miként
osszák szét bölcsen és eredményesen az ilyen ki nem érdemelt forrásokat. A
polgárosodott ember az általa ellenőrzött dolgokat nem mindig tekinti a személyes
és magántulajdonának.
132:5.22 8. Ha a vagyonod bármely részéről
tudható, hogy csalásból származik; ha a vagyonod bármely eleme tisztességtelen
módon vagy becstelen módszerek révén halmozódott fel; ha a javaid a társaiddal
való tisztességtelen eljárás eredményei, akkor késlekedés nélkül juttasd vissza
ezeket a nem egyenes úton szerzett javakat a jogos tulajdonosainak. Teljes
legyen a kártalanítás és így tisztítsd meg a vagyonodat minden becstelen vagyonrésztől.
132:5.23 9. Az egyik személy által a mások
javát szolgáló célból átadott vagyon megőrzése komoly és szent felelősség.
Ilyen letétet ne veszélyeztess, és ne tedd ki kockázatnak. Bármely ilyen rád
bízott vagyonból annyit vegyél ki a magad számára, amennyit minden tisztességes
ember is megengedne magának.
132:5.24 10. A vagyonod azon része, mely a
saját elmebéli és fizikai munkádból származó jövedelmet jelenti - amennyiben a
munkádat tisztességesen és méltányosan elvégezted - igazán a tiéd. Egyetlen
ember sem vitathatja el tőled a jogot arra, hogy e vagyonrészt úgy tartsd meg
és használd fel, ahogy jónak látod, feltéve, hogy e jogod gyakorlása nem okoz
kárt a társaidnak."
132:5.25 Amint Jézus a tanácsai elmondása
után elhallgatott, e tehetős római felkelt a kerevetéről és éjszakára
elbúcsúzva tőlük, ezt az ígéretet tette magának: "Kedves barátom, látom,
hogy igen bölcs és jó ember vagy, és holnap neki is fogok a vagyonom olyan módon
való kezeléséhez, ahogy azt tanácsoltad."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése