Beszélgetés az igaz vallásról
155:5.1 A vallásról szóló ezen emlékezetes beszélgetés összefoglalva és mai
kifejezésmódban újrafogalmazva a következő igazságokat tárta fel:
155:5.2 Bár a világ vallásainak kettős az eredete - természetes és
kinyilatkoztatási - bármely időpontban és bármely nép körében a vallásos
tiszteletnek három különböző formája lelhető fel. És a vallási késztetés e
háromféle megnyilvánulása:
155:5.3 1. Kezdetleges vallás.
A félig természetes és ösztönös késztetés a rejtelmes energiáktól való félelem
és a felsőbbrendű erők imádása iránt, ez főként fizikai természetű vallás, a félelem vallása.
155:5.4 2. A polgárosodott viszonyok
vallása. A polgárosodó emberfajták fejlődő vallási fogalmai és szokásai
- az elme vallása - az elfogadott
vallási hagyomány tekintélyének értelmi istentana.
155:5.5 3. Igaz vallás - a
kinyilatkoztatási vallás. A természetfeletti értékek kinyilatkoztatása,
az örök valóságokra való részleges rálátás, a mennyei Atya végtelen jellemének
jóságára és szépségére vetett pillantás - a
szellem vallása, amint az az emberi tapasztalásban megmutatkozik.
155:5.6 A fizikai érzékek vallását és a természeti ember babonás félelmeit a
Mester nem volt hajlandó lekicsinyelni, bár sajnálatát fejezte ki ama tény
miatt, hogy az emberiség értelmesebb fajtáinak vallási formáiban az imádat e
kezdetleges módja oly nagy mértékben van jelen. Jézus egyértelművé tette, hogy
az elme vallása és a szellem vallása közötti nagy különbség az, hogy míg az előbbit
egyházi tekintély tartja fenn, addig az utóbbit teljes mértékben az emberi
tapasztalás.
155:5.7 És ez után a Mester e tanítási órán folytatta az igazságok tisztázását:
155:5.8 Amíg az emberfajták nem válnak magas fokon értelmessé és nagyobb mértékben
polgárosulttá, mindaddig megmarad sok olyan gyerekes és babonás szertartás,
mely olyannyira jellemző a fejletlen és visszamaradt népek evolúciós vallási
szokásaira. Amíg az emberi faj a fejlődésben nem jut el a szellemi tapasztalás
valóságainak egy magasabb szintű és általánosabb felismeréséhez, mindaddig férfiak
és nők továbbra is nagyszámban fogják személyesen előnyben részesíteni azokat a
tekintélyelvű vallásokat, melyek csak értelmi beleegyezést kívánnak meg,
szemben a szellem vallásával, mely az elme és a lélek tevékeny részvételét kívánja
meg abban a hitbéli kalandban, mely a fokozatos emberi tapasztalás, zord
valóságaival való megbirkózásra irányul.
155:5.9 A tekintélyi hagyományelvű vallások elfogadása, könnyű kiutat jelent az
ember azon késztetése számára, mely a szellemi természetével járó vágyainak
kielégítésére irányul. A bevett, megmerevedett és beállott tekintélyelvű
vallások olyan könnyen elérhető menedéket nyújtanak, ahová az ember zavart és háborgó
lelke elmenekülhet, amikor félelem gyötri és bizonytalanság kínozza. Az ilyen
vallás az általa nyújtott megelégedések és bizonyosságok árául csak tétlen és
tisztán értelmi beleegyezést kíván meg.
155:5.10 És hosszú ideig fognak a földön élni olyan félénk, bátortalan és tétova
egyének, akik így akarják a vallási vigaszaikat biztosítani, még akkor is,
hogyha a tekintélyelvű vallásokkal sorsközösséget vállalva engedményeket
tesznek a személyiség függetlensége terén, alábbadják az önérzetük méltóságát
és végképp feladják azon jogukat, hogy részt vegyenek a minden lehetséges
emberi tapasztalás legizgalmasabbikában és legösztönzőbbikében: az igazság
utáni személyes kutatásban, az értelmi felfedezés veszélyeivel való szembenézés
lelkesültségében, a személyes vallási tapasztalás valóságainak felfedezésére
irányuló elhatározásban, ama legfelsőbb szintű megelégedettségben, mely az
értelmi kétség feletti szellemi hit győzelmének tényleges felismerését
eredményező, személyes diadal megtapasztalásából fakad, amint azt az ember
őszintén elnyeri a minden emberi lét legfelsőbb kalandjában - abban, hogy az
ember keresi Istent, önmagáért és önmagaként, és megtalálja őt.
155:5.11 A szellem vallása erőfeszítést, küzdelmet, összeütközést,
hitet, határozottságot, szeretetet, hűséget és fejlődést jelent. Az elme
vallása - a tekintély istentana - ezek igénybevételére kevéssé vagy semennyire
sem készteti az alakias híveket. A hagyomány biztonságos menedék és könnyű út
ama félénk és bátortalan lelkeknek, akik ösztönösen kerülik azokat a szellemi
küzdelmeket és elmebéli bizonytalanságokat, melyek azokkal a hitet igénylő
utazásokkal járnak, melyek a szellemi valóságok távolabbi partjainak felfedezése
érdekében a feltáratlan igazság nyílt vizein tett merész vállalkozásokká
lesznek, amint azokat a fejlődő emberi elme feltárja és a kifejlődő emberi
lélek megtapasztalja.
155:5.12 És Jézus így folytatta: "Jeruzsálemben
a vallási vezetők a hagyományos tanítóik és a más korokban élt látnokaik
különféle tantételeit az értelmi hiedelmek bevett rendszerévé, egy tekintélyen
alapuló vallássá alakították. Minden ilyen vallás főként az elméhez szól. És mi
most elérkeztünk oda, hogy egy ilyen vallással kerüljünk halálos
összeütközésbe, lévén, hogy nagyon
rövid idő múlva egy új vallást fogunk bátran hirdetni - egy olyan vallást, mely
a szó mai értelmében nem vallás, mégis olyan vallás, mely főként az Atyám
isteni szelleméhez szól, mely az emberi elmében lakozik; egy olyan vallás, mely
tekintélyét az elfogadásának gyümölcseiből nyeri, melyek oly bizonyosan
megjelennek mindazok személyes tapasztalásában, akik valóban és igazán hisznek
e felsőbb szellemi közösség igazságaiban."
155:5.13 A huszonnégyekre egyenként rámutatva és néven szólítva őket Jézus azt
mondta: "És most, vajon melyikőtök akarná inkább, a jeruzsálemi farizeusok
által védelmezett, elfogadott és megmerevedett valláshoz vezető könnyű utat
választani, mintsem, hogy elszenvedje azokat a nehézségeket és üldöztetéseket,
melyek azzal a küldetéssel járnak, hogy az üdvözülés egy jobb módját hirdetitek
az embereknek, miközben felismeritek az abból eredő megelégedést, hogy
felfedezitek magatoknak a mennyország örökkévaló igazságaiban és legfelsőbb
nagyságaiban nyert élő és személyes tapasztalás valóságainak szépségeit?
Félősek, erőtlenek és nyugalmat keresők vagytok? Féltek attól, hogy az igazság
Istenének kezébe tegyétek jövőtöket, akinek pedig a fiai vagytok? Bizalmatlanok
vagytok az Atyával szemben, akinek a gyermekei vagytok? Visszatérnétek a
hagyományalapú, tekintélyelvű vallás bizonyságát és értelmi megállapodottságát
jelentő könnyű útra, vagy felkészültök, hogy elinduljatok velem azon
bizonytalan és nyugtalan jövőbe, amelyben a szellem vallásának új igazságait
hirdetjük, a mennyországot az emberek szívében?"
155:5.14 Az őt hallgatók mind a huszonnégyen felálltak, jelezni akarták az ezzel
kapcsolatos egységüket és elkötelezettségüket, mely egyike volt ama kevés
érzelmi töltetű kérelmeknek, melyet Jézus valaha is előadott nekik, de Jézus
felemelte a kezét, megállította őket, mondván: "Most vonuljatok el
magatokban, mindegyikőtök az Atyával, és úgy találjátok meg az érzelemmentes
választ a kérdésemre, és ha találtatok ilyen igaz és őszinte lelki
viszonyulást, mondjátok el azt a választ szabadon és bátran az én Atyámnak és a
ti Atyátoknak, akinek szeretetteljes végtelen élete, maga a szelleme, annak a
vallásnak, melyet hirdetünk."
155:5.15 A vándor hitszónokok és az apostolok egy időre elvonultak magukban.
Szellemüket felemelte, elméjüket megihlette, érzelmeiket pedig erősen
felkavarta az, amit Jézus mondott. De amikor András összehívta őket, a Mester
csak annyit közölt velük: "Folytassuk utunkat. Föníciába megyünk egy
időre, és mindegyikőtöknek imádkoznia kell az Atyához, hogy az elmétek és
testetek érzelmeit alakítsa át, az elme magasabb szintű hűségeivé és a szellem
nagyobb megelégedettséget nyújtó tapasztalásaivá."
155:5.16 Az úton a huszonnégyek csendesek voltak, de rövidesen beszédbe elegyedtek
egymással, és aznap délután három órakor már nem tudtak továbbmenni; megálltak
pihenni, és Péter, Jézushoz fordulva, azt mondta: "Mester, az élet és az
igazság szavaival szóltál hozzánk. Többet szeretnénk hallani; nagyon kérünk,
beszélj még nekünk ezekről a dolgokról."
155:6.1 És így, amíg a hegyoldal árnyékában pihentek, Jézus folytatta a
tanításukat a szellem vallásáról, és lényegében a következőket mondta:
155:6.2 Olyan társaitok közül jöttetek, akik azt választják, hogy megelégednek az
elme vallásával, akik biztonságra törekednek és az igazodást részesítik
előnyben. Ti azt választottátok, hogy a tekintélyi bizonyosság érzéseit lecserélitek
a kalandvágyó és fejlődőképes hit szelleme által jelentett bizonyosságokra. Ti
mertetek tiltakozni az intézményes vallás nehéz bilincse ellen és vállaltátok,
hogy elutasítjátok a lejegyzett hagyományok tekintélyét, melyeket most az Isten
szavának tekintenek. Atyánk valóban
Mózesen, Illésen, Ésaiáson, Ámószon és Hóseán keresztül szólt, de nem hagyott
fel azzal, hogy az igazság szavait intézze a világhoz, amikor e régi látnokok
már elmondták a mondandójukat. Atyám
nem tesz különbséget emberfajták vagy nemzedékek között annyiban, hogy az igazság
szava engedélyezett volna egy korszak számára és vissza lenne tartva egy másiktól.
Ne kövessétek el azt a botorságot, hogy isteninek nevezitek azt, ami teljes mértékben
emberi, és ne essetek abba a hibába,
hogy nem halljátok meg az igazság azon szavait, melyek nem az ihletettségűnek
hitt, hagyományosan csalhatatlannak vélt forrásokon keresztül érkeznek.
155:6.3 Felszólítottalak benneteket, hogy szülessetek újjá, hogy szellemtől
szülessetek. Kihívtalak benneteket a tekintély sötétségéből és a hagyomány
fásultságából ama felismerés érzékfeletti fényére, hogy a magatokénak
tudhatjátok a lehető legnagyobb felfedezési lehetőséget, mely az emberi lélek
előtt állhat - az Isten megtalálásának magasztos élményét magatokért,
magatokban és magatoknak, s hogy mindezt a saját személyes tapasztalásotok
tényeként hajtsátok végre. És így juthattok el a halálból az életre, a
hagyomány tekintélyétől az Isten megismerésének megtapasztalásához; így juttok
el a sötétségből a világosságra, az örökölt faji hittől a tényleges tapasztalás
révén elért személyes hithez; és ezáltal fejlődtök tovább az elődeitektől
kapott elmei istentantól a szellem igaz vallása felé, mely a lelketekben épül
ki örökkévaló felruházottságotokként.
155:6.4 A vallásotok a hagyományelvű tekintélyben való puszta értelmi hitből át
fog változni azon élő hit tényleges megtapasztalásává, mely képes megragadni az
Isten valóságát és mindent, ami az Atya isteni szellemével kapcsolatos. Az elme vallása reménytelenül a múlthoz köt
titeket; a szellem vallása fokozatos kinyilatkoztatásban áll és mindegyre
magasabb és szentebb teljesítményekre hív a szellemi eszményképek és örök
valóságok elérése terén.
155:6.5 Bár a tekintély vallása a szilárd biztonság azonnal igénybe vehető érzését
nyújtja, az ilyen átmeneti megelégedettségért a szellemi függetlenségetek és a
vallási szabadságotok elvesztésének árát fizetitek. Atyám nem követeli meg
tőletek a mennyországba való bejutás áraként, hogy rákényszerítsétek magatokat,
hogy szellemi értelemben visszataszító, szentségtelen és hamis dolgokban
higgyetek. Nem kívánják meg tőletek, hogy a saját irgalom-, igazságosság- és
igazságérzéketeken erőszakot tegyetek azáltal, hogy a vallási formák és
szertartások túlhaladott rendszerének vetitek alá magatokat. A szellem vallása mindörökre hagyja, hogy
szabadon kövessétek az igazságot, vezessen bármerre is a szellem benneteket.
És vajon ki mondhatná meg - talán e szellemnek van olyan közölnivalója e nemzedék
számára, melyet más nemzedékek nem voltak hajlandók meghallgatni?
155:6.6 Szégyen azokra a hamis vallási tanítókra, akik éhes lelkeket akarnak
visszarángatni a ködös és távoli múltba és otthagynák őket! És így e
szerencsétlenek arra vannak ítélve, hogy minden új felfedezés megrémítse őket,
s az igazságra vonatkozó minden új kinyilatkoztatás megzavarja őket. A látnok,
aki azt mondta, "teljes békében tartatik az, ki elméjében megmarad Isten
mellett", nem olyan ember volt, aki tisztán értelmileg hitt a
tekintélyelvű istentanban. Ez az igazságot ismerő ember felfedezte Istent; ő
nem csak beszélt Istenről.
155:6.7 Arra intelek benneteket, hogy
hagyjatok fel azzal a szokással, hogy mindig a régi látnokokat és Izráel hőseit
idézgetitek, ehelyett törekedjetek arra, hogy a Fenséges élő látnokaivá és a
jövő országának szellemi hőseivé váljatok. A múlt Istent ismerő vezetőinek
tisztelete, talán méltó dolog, de ha így tesztek, akkor vajon miért kellene
feláldoznotok az emberi létezés legfelsőbb tapasztalását: megtalálni Istent
magatok számára és megismerni őt, a saját lelketekben?
155:6.8 Az emberiség minden fajtájának megvan a maga elmei szemléletmódja az
emberi létről; ezért kell az elme vallásának mindig e különféle faji nézőpontokkal
lépést tartania. A tekintélyelvű vallások sohasem képesek egyesülni. Az emberi
egység és a halandói testvériség csakis a szellem vallásával való felsőbbrendű
felruházottság révén és azon keresztül teremthető meg. Az emberfajták elméi
különbözhetnek, de az egész emberiségnél ugyanaz az isteni és örökkévaló
szellem lakozik. Az emberi testvériség
reménye, csak akkor valósulhat meg, amikor és amint, az elütő, tekintélyi elme-vallásokat,
áthatja és háttérbe szorítja, a szellem egyesítő és megnemesítő vallása - a személyes
szellemi tapasztalás vallása.
155:6.9 A tekintélyelvű vallások csak arra
képesek, hogy megosszák az embereket és
meggyőződési alapon csatarendbe állítsák őket, egymás ellen; a szellem
vallása fokozatosan közelebb hozza az embereket egymáshoz és rábírja őket, hogy
megértőn rokonszenvezővé váljanak a másik iránt. A tekintélyelvű vallások egységes
hitet követelnek az emberektől, ám ezt a világ mai állapotában lehetetlenség
kivitelezni. A szellem vallása csak a tapasztalás egységét igényli - a végzet
egyformaságát - a hitbeli változatosságnak azonban tág teret ad. A szellem
vallása csak a rálátás egyformaságát igényli, de nem követeli meg a nézőpont és
a szemlélet egyformaságát. A szellem vallása nem az értelmi nézőpontok egységes
voltát teszi szükségessé, hanem csak a szellemérzés egységét. A tekintély vallásai
élettelen hitvallásokká dermednek; a
szellem vallása, a szeretetteljes szolgálat és az irgalmas segédkezés megnemesítő cselekedeteinek, egyre erősödő
örömévé és szabadságává növekszik.
155:6.10 De vigyázzatok, nehogy bármilyekőtök is lenézze Ábrahám gyermekeit azért,
mert a hagyományelvű sivárság e rossz napjaiban elbuktak. Eleink elmerültek az
Isten állhatatos és szenvedélyes keresésében, és rá is leltek úgy, ahogy
semmilyen más osztatlan népcsoport nem ismerte meg őt Ádám kora óta, aki sokat
tudott erről, lévén, hogy maga is az Isten Fia volt. Atyám figyelmét nem
kerülte el Izráel hosszú és lankadatlan küzdelme, mely Mózes kora óta folyik,
hogy megtalálják Istent és megismerjék Istent. A zsidók kimerült nemzedékei nem
hagytak fel azzal, hogy fáradságosan munkálkodjanak, verítékezzenek, keményen
dolgozzanak és egy félreértett és megvetett nép szenvedéseit viseljék és
szomorúságait megtapasztalják, teszik mindezt annak érdekében, hogy csak egy
kicsit is közelebb kerüljenek az Istennel kapcsolatos igazság felfedezéséhez.
És Izráel minden tévedése és botlása
dacára, atyáink, Mózestől Ámósz és Hósea idejéig, fokozatosan kinyilatkoztattak
az egész világnak, egy, az örökkévaló Istenre vonatkozó, egyre tisztább és
egyre igazabb képet. És így készítették elő a terepet, az Atyáról szóló, még
nagyobb kinyilatkoztatás előtt, melynek megosztására ti kaptatok felhívást.
155:6.11 Soha ne feledjétek, hogy az élő
Isten akaratának felfedezésére irányuló törekvésnél, nagyobb megelégedettséget
és nagyobb izgalmat okozó kaland, csak egy van, mégpedig az ezen isteni akarat
megcselekedésére tett őszinte erőfeszítés, legfelsőbb tapasztalása. És azt
se feledjétek, hogy az Isten akarata
bármely földi foglalatosságban megcselekedhető. Vannak nem szent és világi szólítások. Minden dolog szent azok
életében, akiket a szellem vezet; vagyis akik az igazságnak alárendeltek,
akiket a szeretet nemesít meg, akiket irgalom vezérel, és akiket tisztességesség
- igazságosság - korlátoz. A szellem, melyet Atyám és én elküldünk a világba,
nemcsak az Igazság Szelleme lesz, hanem az eszményelvű szépség szelleme is.
155:6.12 Fel kell hagynotok azzal, hogy az Isten szavát csak az istentani tekintély
régi feljegyzéseinek lapjain keresitek. Akik az Isten szellemétől születnek,
azok attól kezdve az Isten szavát annak látszólagos eredetétől függetlenül
érzékelik. Az isteni igazságot nem szabad lebecsülni azért, mert az átadási csatornája
láthatólag emberi. Sok társatok olyan beállítottságú, hogy elfogadja az Isten
elméletét, és közben szellemileg nem képesek felismerni az Isten jelenlétét. És
éppen ez az oka annak, hogy miért tanítottam nektek azt, hogy a mennyország a legjobban, egy őszinte
gyermek szellemi hozzáállásának elsajátítása révén ismerhető meg. Nem a
gyermek elmebéli éretlenségét ajánlom nektek, hanem inkább azt a szellemi
egyszerűséget, mellyel egy ilyen, hitre könnyen és bizodalomra teljesen
fogékony kisgyermek rendelkezik. Nem olyan fontos, hogy megismerjétek az Istennel
kapcsolatos tényt, mint inkább hogy egyre gyarapodjatok ama képességetekben,
hogy érezzétek az Isten jelenlétét.
155:6.13 Mihelyt hozzáfogsz, hogy megtaláld
Istent a lelkedben, rövidesen egyre inkább felfedezed őt, más emberek lelkében
és végül egy hatalmas világegyetem minden teremtményében és teremtésrészében
is. De vajon milyen eséllyel kell megjelennie az Atyának a legfelsőbb
szintű elkötelezettségek és isteni eszményképek Isteneként olyan emberek
lelkében, akik kevés vagy semennyi időt sem szentelnek, az ilyen örök valóságok
figyelmes tanulmányozásának? Bár az elme
nem a szellemi természet fészke, az valóban az ahhoz vezető kapualj.
155:6.14 De ne kövessétek el azt a hibát, hogy másoknak próbáljátok bizonygatni,
hogy megtaláltátok az Istent; ilyen megalapozott bizonyítékot tudatosan nem
tudtok előadni, jóllehet van két tevőleges alapú és hathatós kimutatási módja
ama ténynek, hogy Istent ismerők
vagytok, és ezek:
155:6.15 1. Az Isten szellemének gyümölcsei,
melyek a napi megszokott életetekben megmutatkoznak.
155:6.16 2. Az a tény, hogy az egész
élettervetek egyértelmű bizonyítékot szolgáltat arra, hogy fenntartás nélkül,
kockára tettétek mindeneteket, a halál utáni továbbélés kalandjában, ama reményre
törekedve, hogy megtaláljátok az örökkévalóság Istenét, akinek jelenlétéből,
ízelítőt kaptatok az időben. 155:6.17 Félreértés ne essék, Atyám mindig válaszolni fog, a hit
legkisebb szikrájára is. Figyeli az ősember fizikai és babonás érzelmeit.
És azon őszinte, de bátortalan lelkek esetében, akiknek hite oly gyenge, hogy
az csak kevéssel több, mint értelmi igazodás a tekintélyi vallás iránti tétlen
beleegyező magatartáshoz, azoknál az Atya, mindig éberen figyel, hogy
elismerhessen és támogathasson minden ilyen, az ő elérésére irányuló gyenge
próbálkozást. De tőletek, akiket kihívtam
a sötétségből a világosságra, elvárható, hogy teljes szívvel higgyetek; a
hiteteknek kell uralnia a test, az elme és a szellem együttes magatartását.
155:6.18 Ti az apostolaim vagytok, és
számotokra a vallás nem válhat olyan istentani menedéké, ahová elmenekülhettek
az attól való félelmetekben, hogy szembenézzetek a szellemi fejlődés és az eszményalapú
kaland rideg valóságaival; a ti esetetekben a vallásnak inkább ama valós
tapasztalás tényévé kell válnia, mely igazolja, hogy az Isten megtalált
titeket, eszményivé, nemessé és szellemlényegűvé tett benneteket, és hogy
vállaltátok azt az örökkévaló kalandot, hogy megtaláljátok Istent, aki már így
megtalált és fiúi elismertségbe helyezett titeket.
155:6.19 És amikor Jézus befejezte a beszédet, intett Andrásnak és nyugat felé,
Fönícia irányába mutatva, így szólt: "Folytassuk utunkat."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése