A haragról és tanítás a megelégedettségről
Ezen esti órák egyikén, a vándor hitszónokok
egyik ifjabbika a haragról kérdezte
Jézust, és a Mester válaszul egyebek között ezt mondta: 149:4.2
"A harag olyan anyagi
megnyilvánulás, mely általában azt mutatja, hogy a szellemi természet milyen
mértékben képtelen ellenőrzést gyakorolni az együttes értelmi és fizikai
természet felett. A harag azt mutatja, hogy hiányzik belőletek a türelmes testvéri szeretet, valamint azt, hogy
híján vagytok az önbecsülésnek és az önuralomnak. A harag felemészti az
egészséget, lealjasítja az elmét és akadályozza az emberi lélek
szellemtanítóját. Hát nem olvastátok az Írásokban, hogy 'az ostobát megöli a bosszúság', és hogy az ember 'szétmarcangolja magát haragjában'? Hogy 'a haragra késedelmes
bővelkedik értelemmel', míg 'aki
hirtelenkedő, bolondságot szerez az'? Ti mind tudjátok, hogy 'a szelíd felelet csillapítja a haragot',
és miként 'támaszt haragot, a bántó
beszéd'. 'A megfontoltság késlelteti a haragot', míg 'akinek nincs uralma
önmaga felett, az olyan, mint a falak nélküli védtelen város'. 'Szörnyű a dühöngés és féktelen a harag.'
'A haragos emberek, viszályt szítanak,
míg a bőszek megsokszorozzák a vétküket.'
'Ne bosszankodj föl szellemedben hirtelen, mert a harag az ostobák szívében tanyázik.'" A beszéd zárása előtt
Jézus hozzátette: "Uralja a szíveteket szeretet olyannyira, hogy a szellemeteknek
kevés gondot okozzon elvezetni benneteket attól, hogy szabad folyást engedjetek,
az isteni fiúi elismertségetekkel össze nem egyeztethető, állati düh
kitöréseinek." 149:4.3 Ugyanazen alkalommal a Mester beszélt a
csoportnak arról, hogy mennyire
kívánatos a kiegyensúlyozott jellem. Elismerte, hogy a legtöbb ember
számára szükséges, hogy magukat valamilyen
foglalkozás elsajátításának szenteljék, de helytelenített mindenféle, a
túlzott szakosodás irányába, az élet megélésével kapcsolatos tevékenységekben a
szűklátókörűvé és korlátolttá válás irányába való törekvést. Felhívta a figyelmet
arra a tényre, hogy bármely erény, ha
túlzásba viszik, bűnné válhat. Jézus mindig is mértéktartást hirdetett és következetességet - az élet problémáihoz való arányos igazodást -
tanított. Rámutatott, hogy a túl nagy
fokú rokonszenv és sajnálat komoly érzelmi kiegyensúlyozatlansággá fajulhat;
hogy a lelkesültség átcsaphat megszállottságba. Tárgyalta az egyik korábbi
társuk esetét, akinek képzelgései látomásokba és hasztalan vállalkozásokba kergették
az illetőt. Ugyanakkor figyelmeztette
őket, az unalmas és túlzottan hagyományőrző középszerűség veszélyeire.
149:4.4 És ez után Jézus a bátorság és a hit veszélyeiről beszélt, arról,
hogy ezek néha miként terelik a meggondolatlan lelkeket, a nyughatatlanság és
az elbizakodottság felé. Rámutatott arra is, hogy a túlzásba vitt megfontoltság és körültekintés, miként vezet
gyávasághoz és kudarchoz. Arra buzdította a hallgatóit, hogy eredetiségre törekedjenek, s közben kerüljenek mindenféle különc hajlamot. Érzelgősség nélküli rokonszenvet,
álszentség nélküli jámborságot kért tőlük. Félelem és babonaság nélküli tiszteletet tanított. 149:4.6
Igaz ugyan, hogy sok férfinak és nőnek megélhetési foglalatosságként,
valamiféle meghatározott tevékenység végzésében kell serénykednie,
mindazonáltal igencsak kívánatos, hogy az
emberi lények, széles körű műveltségi ismereteket szerezzenek, a földön élt
élettel összefüggésben. Az igazán tanult személyek, nem nyugodnak bele abba,
hogy tudatlanok maradjanak, a társaik életét és dolgait illetően.
Tanítás a megelégedettségről
Simon megkérdezte a Mestert: "Miért van az, hogy némelyek sokkal
boldogabbak és elégedettebbek másoknál? Vajon a megelégedettség vallási
tapasztalás kérdése?" Simon kérdésére válaszul Jézus egyebek mellett
azt mondta: 149:5.2 "Simon, némelyek a természetüktől fogva boldogabbak másoknál. Sok, nagyon sok függ attól, hogy az ember
mennyire hajlandó elfogadni az Atya benne lakozó szellemének vezetését és
irányítását. Nem olvastátok az Írásokban a bölcs ember szavait, 'az ember szelleme, az Úr gyertyása,
egészen átkutatja az ember bensőjét'? És az ilyen, szellem vezette halandók
azt is mondják: 'A mérőláncom kedves földre esett; s kedvem telik
örökségemben'. 'Jobb a kevés, amit az
igaz bír, mint a sok bűnös nagy gazdagsága', mert 'a jó a magáé szerint elégszik meg'. 'A vidám szív derűssé teszi az arcot is és mindig ünnepet ül. Többet ér
a kevés az Úr tiszteletében, mint ha nyugtalansággal párosul a tömérdek kincs.
Jobb egy tál főzelék és szeretet hozzá, mint egy kövér ökör gyűlölettel. Jobb
az igazságos úton szerzett kevés, mint az egyenesség híján szerzett nagy
haszon.' 'A vidám szív jó orvosságul szolgál.' 'Jobb egy kevés megnyugvás, mint
a túlzott bőség, a szellem szomorúságában és háborgásában.'149:5.3
Az ember szomorúságának nagy része, a
törekvéseivel kapcsolatos csalódásból és a sértett büszkeségéből ered. Bár
az emberek tartoznak maguknak annyival, hogy a legjobbat hozzák ki a földi létükből,
s ha így őszintén igyekeznek, örömmel kell fogadniuk a sorsukat és ügyességet kell mutatniuk abban, hogy a
legtöbbet hozzák ki abból, ami nekik jutott. Az ember bajai, túl sokszor hajtanak ki, a maga természetes szíve,
félelmének talajából. 'Menekül a gonosz, bár nem űzi senki.' 'A gonoszak
olyanok, mint a háborgó tenger, mely nem bír megnyugodni, de sarat és iszapot
vetnek fel hullámai; nincs békéjük a gonoszaknak, mondja az Isten.'149:5.4
Ne keressetek tehát hamis békét és
pillanatnyi örömöt, hanem törekedjetek inkább, a hit bizonyosságára és az
isteni fiúi elismertség bizonyságaira, melyek nyugalmat, megelégedettséget és
felsőbb örömet teremnek a szellemben." 149:5.5 Jézus nemigen tekintette e világot
"siralomvölgynek." Inkább úgy tekintett rá, mint a paradicsomi
felemelkedésre rendeltetett, örökkévaló és halhatatlan szellemek, születési
szférájára, a "lélekteremtés völgyére".
Forrás: Az Urantia könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése