Az imádkozás mint személyes tapasztalás
91:8.1 Az imának van egy igazán
önkéntelen jellege is, mert az ősember már jóval azelőtt imádkozáson kapta
magát, hogy bármiféle világos elképzelése lett volna bármilyen Istenről. Az
ősember két különböző helyzetben szokott imádkozni: amikor szörnyű szükséget
szenvedett, átélte a segítségért folyamodás késztetését; és amikor örvendezett,
elmerült az öröm önkéntelen kifejezésében.
91:8.2 Az ima nem a varázslás
továbbfejlődése; ezek egymástól függetlenül fejlődtek. A varázslás kísérlet
volt arra, hogy az ember az Istenséget a körülményekhez igazítsa; az ima pedig
a személyiségnek az Istenség akaratához való igazodásra irányuló erőfeszítése.
Az igazi ima egyszerre erkölcsi és vallási; a varázslás se ilyen, se olyan.
91:8.3 Az ima bevett szokássá válhat;
sokan azért imádkoznak, mert mások is azt teszik. Megint mások azért
imádkoznak, mert attól félnek, hogy valami szörnyűséges dolog történik, ha nem
mutatnak be rendszeresen esdeklő imákat.
91:8.4 Némely egyén számára az ima a
háládatosság csendes kifejezése; másoknak a magasztalás csoportos kifejeződése,
társas áhítat; az ima néha a mások vallásának utánzása, míg az igaz
imádkozásban az ima nem más, mint a teremtménynek a Teremtő szelleme
mindenütt-jelenvalóságával folytatott őszinte és bizakodó, szellemi természetű
érintkezése.
91:8.5 Az ima lehet az Isten-tudatosság
önkéntelen kifejeződése vagy lehet istentani fordulatok értelmetlen szavalása.
Lehet az Istent ismerő lélek rajongó magasztalása vagy lehet a félelemtől megnyomorodott
halandó szolgai hódolása. Az ima néha a szellemi törekvés szenvelgő
kifejeződése és néha a vallási közhelyek hangos puffogtatása. Az ima lehet
örömteli dicsőítés vagy lehet a megbocsátás iránti szerény kérelem.
91:8.6 Az ima lehet gyerekes kérelem a
lehetetlenért vagy lehet az erkölcsi gyarapodásért és szellemi erőért való
érett könyörgés. Kérelem irányulhat napi kenyérre vagy megtestesíthet őszinte
vágyódást az Isten megtalálására és az ő akaratának megcselekedésére. Lehet
teljesen önző kérés vagy lehet az önzetlen testvériség megteremtésére irányuló
igaz és nemes tett.
91:8.7 Az ima lehet bosszúért való
dühös kiáltás vagy lehet irgalmas közbenjárás az egyén ellenségeiért. Lehet az
Isten megváltoztatásában való reménykedés kifejeződése vagy lehet az embernek
magának a megváltoztatására alkalmas hatásos módszer. Lehet a megtévedt bűnös
meghunyászkodó kérelme a feltételezetten szigorú Bíróhoz vagy lehet az élő és
kegyelmes mennyei Atya felszabadult fiának örömkifejeződése.
91:8.8 A mai ember összezavarodik,
amint belegondol abba, hogy a dolgokat Istennel valamilyen tisztán személyes
módon kell megbeszélnie. Sokan hagytak fel a rendszeres imádkozással; csak
akkor imádkoznak, amikor szokatlanul nagy nyomás alá kerülnek -
szükséghelyzetekben. Az embernek nem szabadna félnie az Istennel való
beszélgetéstől, de csakis egy szellemi gyermek vállalkozhat arra, hogy Istent
meggyőzze vagy a hozzáállását megpróbálja megváltoztatni.
91:8.9 Azonban a valódi imádkozás célja
valóra válik. A madarak sem képesek felszálló légáramlatban emelkedni, hacsak
nem terjesztik ki a szárnyaikat. Az ima azért emeli fel az embert, mert ez
olyan eljárás, mely a világegyetem felszálló szellemi áramlatainak
igénybevételével hozza el a fejlődést.
91:8.10 Az igazi ima hozzájárul a szellemi
gyarapodáshoz, változtat a hozzáállásokon, és megadja azt a megelégedést, mely
az isteniséggel való bensőséges kapcsolatból fakad. Ez az Isten-tudatosság
önkéntelen kitörése.
91:8.11 Az Isten úgy válaszol az ember
imájára, hogy az igazságról teljesebb kinyilatkoztatást, a szépséghez pontosabb
érzékelést és a jóságról átfogóbb képet biztosít számára. Az ima alanyi tett,
viszont az emberi tapasztalás szellemi szintjein kiterjedt tárgyias
valóságokkal lép kapcsolatba; az imában az ember értelemmel ragadhat meg
emberfeletti értékeket. Ez a legnagyobb szellemi-gyarapodási ösztönző erő.
91:8.12 A szavak lényegtelenek az
imában; ezek pusztán azt az értelmi csatornát alkotják, melyben a szellemi
kérelem folyama éppen áramlik. Az ima szóbeli értéke tisztán önmeggyőző a
magánjellegű áhítatban és közösségösztönző a csoportáhítatban. Isten a lélek
hozzáállására válaszol, nem a szavakra.
91:8.13 Az ima nem az összeütközés elől
való elmenekülés módja, hanem a gyarapodásnak éppen hogy a feszültség
jelenlétében való ösztönzője. Csakis értékekért imádkozzatok, ne dolgokért; gyarapodásért,
ne önös megelégedésért.
9. A hatékony ima feltételei
91:9.1 Ha hatékonyan kívánsz imádkozni,
szem előtt kell tartanod a hatékony kérelmezés törvényeit:
91:9.2 1. Hatékony imádkozónak kell
minősülnöd a világegyetemi valóság problémáival való őszinte és bátor
szembenézés révén. Rendelkezned kell mindenségrendi kitartással.
91:9.3 2. Őszintén kimerítetted már
saját, emberi alkalmazkodási lehetőségeidet. Kellőképpen szorgalmas voltál.
91:9.4 3. Le kell mondanod az elméd
minden vágyáról és a lelked minden sóvárgásáról a szellemi növekedés átformáló
befogadása javára. Meg kellett már tapasztalnod a dolgok jelentéstartalmának
kibővülését és az értékek magasabb rendűvé válását.
91:9.5 4. Őszintén válaszd az isteni
akaratot. Töröld a határozatlanság élettelen központját.
91:9.6 5. Nemcsak, hogy felismered az
Atya akaratát és választod annak teljesítését, hanem az Atya tényleges
akaratának feltétlen és tetterős teljesítésének szentelted és ajánlottad magad.
91:9.7 6. Fohászod kizárólag azon
isteni bölcsességre irányuljon, mely a paradicsomi felemelkedésben - az isteni
tökéletesség elérésében - felmerült, tényleges emberi problémák megoldásához
szükséges.
91:9.8 7. És legyen hited - élő hited.
91:9.9 [Közreadta az Urantiai
Közteslények Vezetője.]
Forrás: Az URANTIA könyvből
Megjegyzések
Megjegyzés küldése