Jézus vallása, egyetemes voltát mutatja.
Jézus vallása, egyetemes voltát mutatja.
Az
„új tanító” adományozásával kapcsolatos megnyilatkozások, és az, ahogy a
Jeruzsálemben összegyűlt különböző emberfajtákba és nemzetekbe tartozó emberek
fogadták az apostolok szónoklatait, mindez Jézus vallásának egyetemes voltát
mutatja. Az országról szóló evangéliumot nem lehetett egy adott emberfajtával,
műveltséggel vagy nyelvvel azonosítani. A pünkösd napja megmutatta a szellem
ama nagy erőfeszítését, hogy megszabadítsa Jézus vallását a megörökölt zsidó
láncoktól. Eleinte az apostolok, még a szellemnek a minden húsvér testre való
kiáradását követően is, megpróbálták a judaizmus követelményeit ráerőltetni az
áttértekre. Még Pálnak is gondja akadt a jeruzsálemi testvéreivel, mert ő nem
volt hajlandó alávetni a nem-zsidókat e zsidó szokásoknak. Egyetlen
kinyilatkoztatott vallás sem terjedhet el az egész világon, ha elköveti azt a
súlyos hibát, hogy átitatódik valamilyen nemzeti műveltséggel vagy
összekapcsolódik bevett faji, társadalmi vagy gazdasági szokásokkal.
Az
Igazság Szellemének adományozása független volt minden formától, szertartástól,
szenthelytől és azok különleges viselkedésétől, akik a megnyilatkozásának
teljességében részesültek. Amikor a szellem eljött a felsőteremben
összegyűltekhez, ők egyszerűen csak ott ültek, éppen némán imádkoztak. A
szellem vidéken éppúgy adományozódott, mint a városban. Nem volt szükség arra,
hogy az apostolok elvonuljanak egy elhagyatott helyre éveken át tartó magányos
elmélkedésre annak érdekében, hogy megkapják a szellemet. A pünkösd örökre
elválasztja a szellemi tapasztalás eszméjét attól, hogy azt a különösen kedvező
környezeti viszonyokkal hozzák összefüggésbe.
A
pünkösd a maga szellemi felruházottságával arra rendeltetett, hogy mindörökre
eloldozza a Mester vallását a fizikai erőktől való mindenféle függőségtől; ezen
új vallás tanítói most már szellemi fegyverekkel vannak felszerelkezve. El kell
indulniuk, hogy a kimeríthetetlen megbocsátással, a páratlan jóakarattal és a
bőséges szeretettel meghódítsák a világot. Fel vannak szerelkezve arra, hogy
jóval legyenek úrrá a rosszon, szeretet által győzzék le a gyűlöletet, az igazságba
vetett bátor és élő hittel szüntessék meg a félelmet. Jézus már megtanította a
követőinek, hogy az ő vallása sohasem tétlen; a tanítványainak mindig
tevékenynek és előremutatónak kellett lenniük az irgalmas segédkezésük és a
szeretetteljes megnyilvánulásaik által. E hívek többé már nem úgy néztek
Jahvéra mint „a Seregek Urára”. Az örökkévaló Istenséget most már úgy
tekintették, mint „az Úr Jézus Krisztus Istenét és Atyját”. Legalább elfogadták
– még ha nem is teljesen értették meg azt az igazságot – hogy az Isten egyúttal
minden egyén szellemi Atyja is.
A
pünkösd felruházta a halandó embert azzal a hatalommal, hogy megbocsássa a
személyes sérelmeket, hogy szelíd maradjon a legnagyobb igazságtalanság
közepette is, hogy rendületlenül nézzen szembe az ijesztő veszéllyel, és hogy a
szeretet és a türelem bátor tetteivel dacoljon a gyűlölet és a düh rosszaival.
Az Urantia a történelme során nagy és pusztító háborúk dúlásain ment keresztül.
E szörnyű háborúk résztvevői mind vereséget szenvedtek. Csak egy győztes volt;
csak egy valaki, aki ezekből az elkeseredett küzdelmekből megerősödött
hírnévvel került ki – mégpedig a názáreti Jézus és az ő evangéliuma a rossz
jóval való legyőzésére. Egy jobb polgárosodott társadalom titka rejlik a
Mesternek az ember testvériségéről, a szeretetbeli jó szándékról és a kölcsönös
bizalomról szóló tanításaiban.
Pünkösdig
a vallás csak az Istent kereső embert nyilatkoztatta ki; pünkösd óta az ember
továbbra is keresi az Istent, de a világra fényesen kivetül annak látványa is,
hogy az Isten is keresi az embert és elküldi az ő szellemét, hogy az emberben
lakozzon, miután rátalált.
Jézus
tanításait megelőzően, mely tanok a pünkösdben teljesedtek ki, a nőknek kevés
vagy semmilyen szellemi rangjuk sem volt a régebbi vallások felfogása szerint.
Pünkösd után az ország testvériségében a nő a férfival egyenlőként állt az
Isten előtt. A szellem e különleges látogatását fogadó százhúsz ember között
számos női hívő is volt, és a férfi hívekkel egyenlő mértékben osztoztak ezekben
az áldásokban. A férfi többé már nem sajátíthatja ki a vallási szolgálatban
való közreműködést. A farizeus továbbra is megköszönheti az Istennek, hogy „nem
nőnek, leprásnak vagy pogánynak született,” de Jézus követői körében a nő
örökre megszabadult mindenféle nemi alapú vallási megkülönböztetéstől. A
pünkösd eltörölt minden faji elkülönítésen, kulturális különbségeken,
társadalmi kaszton vagy nemi előítéleten alapuló vallási megkülönböztetést. Nem
csoda, hogy e hívek az új vallásban azt kiáltották, „Ahol az Úrnak szelleme,
ott a szabadság.”
Jézus
anyja és öccse is ott volt a százhúsz hívő között, és a tanítványok körének
tagjaiként ők is részesültek a kiáradt szellemben. Ők sem kaptak többet a jó
ajándékból, mint a társaik. Jézus földi családjának tagjai semmilyen külön
adományt nem kaptak. A pünkösd a külön papságoknak és a szent családokban való
mindenféle hitnek a végét jelezte.
Az
apostolok már Pünkösd előtt lemondtak sok dologról Jézusért. Feláldozták az
otthonukat, a családjukat, a barátaikat, a világi javaikat és a társadalmi
helyzetüket. Pünkösdkor pedig az Istennek adták magukat, melyre az Atya és a
Fiú úgy válaszolt, hogy magukat az embernek adták – elküldték a szellemüket,
hogy az emberekben éljenek. A sajátlényeg átlépésének és a szellem
megtalálásának ezen élménye nem érzelmi jellegű volt; hanem az akarat belátáson
alapuló alárendelésének és az elhívás fenntartás nélküli elfogadásának a
cselekedete.
A
pünkösd a szellemi egységre való felhívás volt az evangéliumi hívek körében.
Amikor a szellem alászállt a hívekre Jeruzsálemben, ugyanez a dolog zajlott
Filadelfiában, Alexandriában és mindazokon a helyeken, ahol igaz hívek laktak.
Szó szerint igaz volt, hogy „a hívek sokasága egy szív, egy lélek volt.” Jézus
vallása a világ által valaha ismert legerősebb egyesítő hatás.
A
pünkösd megteremtésének célja az egyének, a csoportok, a nemzetek és az
emberfajták erőszakosságának visszafogása volt. Az erőszakosság által
felgyülemlő feszültség rendszeresen pusztító háborúkban tör ki. Az emberiség
csakis a szellemi megközelítés révén egyesíthető, márpedig az Igazság Szelleme
egyetemes világhatás.
Az
Igazság Szellemének eljövetele megtisztítja az emberi szívet, és a befogadóját
olyan élet megalkotására vezeti, melyben egyedül az Isten akaratát és az
emberek jólétét tartja szem előtt. Az önzőség anyagi szellemét az önzetlenség
ezen új szellemi adományozása szünteti meg. A pünkösd, akkor és ma, azt jelzi,
hogy a történelmi Jézusból az élő tapasztalás isteni Fia lett. E kiáradt
szellem öröme, amikor azt tudatosan megélik az emberi életben, erősíti az
egészséget, ösztönzőleg hat az elmére és kifogyhatatlan energiát biztosít a
léleknek.
Nem
az ima hozta el a szellemet a pünkösd napján, de sok köze volt a hívek egyéni
befogadóképességének megnyitásához. Az ima nem készteti az isteni szívet
korlátlan adományozásra, viszont igen gyakran olyan szélesebb és mélyebb
csatornákat nyit meg, melyeken az isteni adományok azoknak a szívébe és lelkébe
áramolhatnak, akik törekednek arra, hogy őszinte imán és igaz istenimádaton
keresztül töretlen közösséget tartsanak fenn a Teremtőjükkel.
Forrás: URANTIA könyvből
Megjegyzések
Megjegyzés küldése