A kereszthalál jelentése
188:4.1 Bár Jézus nem azért halt e kereszthalállal, hogy vezekeljen a halandó
ember faji bűnösségéért, és nem is azért tett így, hogy valamiképpen
eredményesen közeledjen egy egyébként megsértődött és engesztelhetetlen Istenhez;
az Ember Fia még csak nem is azért ajánlotta magát áldozatnak, hogy lecsendesítse
az Isten haragját és megnyissa az utat a bűnös ember előtt az üdvözülés elnyeréséhez;
függetlenül attól, hogy ezek a vezeklési és kiengesztelési eszmék milyen
tévesek, mégis vannak e jézusi kereszthalálhoz kapcsolódóan olyan jelentések, melyeket
nem szabad figyelmen kívül hagyni. Tény, hogy az Urantiát a szomszédos lakott
bolygókon úgy ismerték meg, mint a "Kereszt Világát." 188:4.2
Jézus teljes halandói életet akart élni az Urantián. A halál rendszerint az
élet része. A halál a halandói színmű utolsó felvonása. A ti azon jó szándékú
erőfeszítéseitek során, hogy elkerüljétek a kereszthalál jelentésének hamis
értelmezésű, babonás tévedéseit, ügyelnetek kell arra, hogy ne kövessétek el
azt a nagy hibát, hogy nem veszitek észre a Mester halálának valódi
jelentőségét és igazi horderejét.
188:4.3 A halandó ember sohasem volt a főcsalóknak kiszolgáltatott eszköz. Jézus
nem azért halt meg, hogy kiváltsa az embert a hitehagyott vezetők és a szférák
bukott hercegeinek fogságából. A mennyei Atya sohasem gondolt ki olyan durva
igazságtalanságot, hogy megátkozzon egy halandói lelket, mert annak elődei
rosszat tettek. A Mester kereszthalála nem is olyan áldozat volt, mely azért
történt volna, hogy megpróbálja megfizetni Istennek az emberi faj őnála
felhalmozott tartozását. 188:4.4 Mielőtt Jézus a földön élt, talán
igazolást találtatok volna arra, hogy egy ilyen Istenben higgyetek, de nem ez a
helyzet azóta, hogy a Mester a halandótársaitok között élt és halt. Mózes egy
Teremtő Isten méltóságát és igazságosságát tanította; Jézus viszont egy mennyei
Atya szeretetét és irgalmát mutatta be. 188:4.5 Az állati természet
- a rosszcselekedetre való hajlam - lehet öröklődő, de a bűn nem adódik át a
szülőtől a gyermeknek. A bűn valamely sajátakaratú teremtmény tudatos és
szándékos lázadási cselekedete az Atya akarata és a Fiak törvényei ellen. 188:4.6
Jézus egy egész világegyetemért élt és halt meg, nem csak ezen egy világ
emberfajtáiért. Bár a teremtésrészek halandói már azelőtt is üdvözültek, hogy
Jézus az Urantián élt és meghalt volna, mindazonáltal tény, hogy az e világra
való alászállása nagymértékben megvilágította az üdvözülés útját; a halála
nagyban hozzájárult ahhoz, hogy mindörökre nyilvánvalóvá tegye a húsvér test
halála utáni halandói továbbélés bizonyosságát. 188:4.7 Bár aligha
helyes úgy beszélni Jézusról, mint áldozópapról, váltságfizetőről vagy megváltóról,
teljes mértékben megfelelő dolog úgy utalni rá, mint megmentőre.
Örökre világosabbá és bizonyosabbá tette az üdvözülés (a továbbélés) útját;
jobban és bizonyosabban megmutatta az üdvözülés útját a Nebadon világegyetem
minden világa összes halandójának. 188:4.8 Amikor egyszer majd
megértitek az Istent igaz és szerető Atyaként leíró eszmét, azt az egyetlen
fogalmat, melyet Jézus mindig is tanított, akkor haladéktalanul, teljes
következetesség mellett végképp fel kell hagynotok mindama kezdetleges
képzetekkel, melyeket Istenről, mint egy megsértett egyeduralkodóról, egy olyan
zord és mindenható úrról alakítottatok ki, akinek a fő kedvtelése az, hogy
leleplezze az alattvalói rossztéteményeit és gondoskodjon a megfelelő megbüntetésükről,
hacsak valaki, vele csaknem egyenlő, nem vállalkozik önként arra, hogy értük
szenvedjen, hogy helyettük és a helyükben meghaljon. A váltság és a vezeklés
teljes eszméje összeegyeztethetetlen azzal az istenképpel, amelyet a názáreti
Jézus tanított és amelyre példát mutatott. Az Isten végtelen szeretete semmihez
képest sem másodrendű az isteni természetben. 188:4.9 A vezeklés és
az áldozati üdvözülés fogalomrendszere önzőségben gyökerezik és azon alapul.
Jézus azt tanította, hogy az embertársak iránti szolgálat a szellemi
hívek testvériségének legmagasabb rendű fogalma. Az üdvözülést magától
értetődőnek kell venniük azoknak, akik hisznek az Isten atyaságában. A hívő
figyelmének középpontjában ne a személyes üdvözülésének önző vágya álljon,
hanem az az önzetlen késztetés, hogy úgy szeresse a társait és ezért úgy
szolgálja őket, ahogy Jézus szerette és szolgálta a halandó embereket.
188:4.10 Az igaz híveknek nem nagyon kell aggódniuk a bűn jövőbeli megbüntetése
miatt. Az igaz hívőt csak az aggasztja, ha a jelenben eltávolodik Istentől.
Igaz, a bölcs apák megfenyíthetik a fiaikat, ám mindezt szeretetből és javító
célzattal teszik. Nem mérgükben büntetnek, és nem is megtorlásul fenyítenek.
188:4.11 Még ha Isten a zord és törvényes egyeduralkodója volna is egy
világegyetemnek, melyben az igazság a legfelsőbb szinten uralkodik, ő
bizonyosan akkor sem elégedne meg egy olyan gyerekes renddel, melyben egy
ártatlan szenvedővel helyettesítik a bűnben vétkest. 188:4.12 Jézus
halálában, amint az az emberi tapasztalás gazdagodásával és az üdvözülés
útjának kiszélesedésével összefüggésbe hozható, nem a halálának a ténye
a nagyszerű, hanem az a kiváló mód és az a páratlan szellem, melyben a halállal
szembenézett. 188:4.13 Az engesztelő áldozaton keresztüli váltság
eme teljes eszméje az üdvözülést a valószerűtlenség síkjára helyezi; az ilyen
felfogás tisztán bölcseleti. Az emberi üdvözülés valós; két olyan valóságon
alapul, melyeket a teremtményi hit megragadhat és ezáltal beépülhetnek az
egyéni emberi tapasztalásba: az Isten atyaságának ténye és az ahhoz kapcsolódó
igazságnak, az emberek közötti testvériségnek a ténye. Igaz ugyanis, hogy
"megbocsátják adósságaitokat, mint ahogy ti is megbocsátotok adósaitoknak."
A kereszt tanulságai
188:5.1 Jézus keresztje azon legfelsőbb szintű odaadást mutatja, melyet az igaz
pásztor még a nyája méltatlan egyedei iránt is táplál. Ez mindörökre családi
alapokra helyez minden Isten és ember között meglévő kapcsolatot. Az Isten az
Atya; az ember az ő fia. A szeretet, egy apa szeretete a fia iránt, a Teremtő
és a teremtmény világegyetemi kapcsolataiban a központi igazsággá válik - s nem
egy olyan király igazságává, aki megelégedést keres a rossztevő alattvalóinak
szenvedéseiben és megbüntetésében. 188:5.2 A kereszt mindörökre
mutatja, hogy Jézusnak a bűnösökhöz való hozzáállása nem az elítélés vagy az elnézés
volt, hanem az örökkévaló és szeretetteljes üdvözítés. Jézus valóban megmentő
abban az értelemben, hogy az élete és a halála megnyeri az embereket a jóságnak
és az igaz továbbélésnek. Jézus olyannyira szereti az embereket, hogy a
szeretete szeretetválaszt kelt az emberi szívben. A szeretet valóban ragályos és
örökmód teremtő. Jézus kereszthalála a bűn megbocsátásához és minden rossztett
eltörléséhez elég erős és isteni szeretetet példáz. Jézus inkább egy felsőbb
rendű pártatlanságot, mint pusztán alakilag helyes és helytelen igazságosságot
tárt e világ elé. Az isteni szeretet nem pusztán megbocsátja a helytelen
dolgokat; elnyeli és ténylegesen meg is szünteti azokat. A szeretet
megbocsátása teljes mértékben meghaladja az irgalom megbocsátását. Az irgalom
figyelmen kívül hagyja a rossztétemény által való bűnösséget; a szeretet
azonban mindörökre megszünteti a bűnt és az abból eredő minden gyengeséget.
Jézus új életmódot hozott az Urantiára. Azt tanította nekünk, hogy ne álljunk
ellent a rossznak, viszont rajta keresztül találjuk meg a rosszat eredményesen
semlegesítő jóságot. A jézusi megbocsátás nem elnézés; az nem más, mint az elítéléstől
való megszabadulás. Az üdvözülés nem veszi semmibe a helytelen dolgokat; hanem helyessé
teszi azokat. Az igaz szeretet nem alkuszik meg a gyűlölettel és nem is
nézi el azt; hanem megszünteti. A jézusi szeretet sohasem elégszik meg a puszta
megbocsátással. A Mester szeretete elégtételt, örökkévaló továbbélést foglal
magában. Teljesen helyénvaló úgy beszélni az üdvözülésről, mint váltságról, ha
ez alatt ezt az örökkévaló elégtételt értitek.
188:5.3 Jézus az emberek iránti személyes szeretetének ereje révén képes volt
felbontani a bűn és a rossz szorítását. Ezáltal szabadságot biztosított az
embereknek, hogy a jobb életutakat válasszák. Jézus megszabadulást mutatott a
múlttól, mely önmagában is jövőbeli győzelmet ígért. A megbocsátás így
üdvözülést hozott. Az isteni szeretet szépsége, amint azt az emberi szív végre
teljes mértékben befogadja, örökre megtöri a bűn báját és a rossz erejét. 188:5.4
Jézus szenvedései nem korlátozódtak a keresztre feszítésre. Valójában a
názáreti Jézus több mint huszonöt évet töltött egy valós és megfeszített
halandói létezés keresztjén. A kereszt igazi értéke ama tényben áll fenn, hogy
az a szeretetének a legfelsőbb rendű és végleges kifejeződése, az irgalma
kiteljesített kinyilatkoztatása volt. 188:5.5 A lakott világok
millióin a fejlődő teremtmények tízbilliói, akik esetleg kísértést éreztek
arra, hogy feladják az erkölcsi küzdelmet és felhagyjanak a hittel való jó
harccal, csak egy pillantást vetettek Jézusra a kereszten és aztán teljes
erővel törekedtek előre, melyhez annak látványa nyújtott ösztönzést, hogy az
Isten a megtestesült életét adja az ember önzetlen szolgálata iránti
odaadásban. 188:5.6 A kereszthalál feletti diadal egészében összeadódik
annak szellemében, hogy Jézus milyen magatartást tanúsított a nekitámadókkal
szemben. Azáltal, hogy úgy imádkozott, "Atyám, bocsáss meg nekik, mert nem
tudják, mit cselekszenek", a keresztet annak örök jelképévé tette, hogy a
szeretet győzedelmeskedik a gyűlölet felett és az igazság legyőzi a rosszat. Ez
a szeretetteljes odaadás ragályos volt egy egész hatalmas világegyetemben; a
tanítványok a Mesterüktől kapták el. Az evangéliumának legelső tanítója, akinek
életét kellett adnia e szolgálatban, azt mondta, amint halálra kövezték,
"Ne ródd fel nekik ezt bűnükül." 188:5.7 A kereszt
kiválóan folyamodik az emberben lévő legjobbhoz, mert arra emlékeztet, aki hajlandó
volt életét adni az embertársai szolgálatában. Az embernek nem lehet ennél
nagyobb szeretete: hogy hajlandó legyen életét adni a barátaiért - és Jézusnak
olyan szeretete volt, hogy hajlandó volt életét adni az ellenségeiért, mely
szeretet nagyobb, mint amilyet addig a földön valaha is ismertek. 188:5.8
Más világokon, valamint az Urantián is, az emberi Jézus golgotai
kereszthalálának felemelő látványa felkavarta a halandói érzelmeket, s közben
kivívta az angyalok legmagasabb rendű odaadását. 188:5.9 A kereszt a
szent szolgálatnak, annak felsőbb jelképe, hogy valaki az életét a társai jólétének
és üdvözülésének szenteli. A kereszt nem az ártatlan Istenfi áldozatának
jelképe, akit a bűnösök helyében és egy megsértett Isten haragjának
lecsillapítása érdekében áldoztak fel, hanem mindörökre olyan szent jelképként
áll a földön és mindenhol egy hatalmas világegyetemben, amely azt jelképezi,
hogy a jók magukat a rossznak adományozták és ezáltal megmentették őket, éppen
e szeretetteljes odaadással. A kereszt az önzetlen szolgálat legfelsőbb rendű
formájának jelképeként áll, az őszinte segédkezéssel való szolgálatbeli igaz
élet teljes adományozására irányuló legfelsőbb rendű odaadás jelképeként, még a
halálban, a kereszthalálban is. És Jézus alászállási élete eme nagy jelképének
látványa valóban ösztönzést jelent mindnyájunknak, hogy mi is hasonlóképpen
cselekedjünk. 188:5.10 Amikor a gondolkodó férfiak és nők úgy
tekintenek Jézusra, mint aki felajánlja életét a kereszten, aligha fogják újra
megengedni maguknak, hogy panaszkodjanak az életük akár legkeményebb
megpróbáltatásai miatt, még kevésbé a jelentéktelenebb gondjaik és a számos,
tisztán képzelt sérelmeik miatt. Az ő élete oly dicső volt és a halála oly
diadalmas volt, hogy mindannyiunkat arra csábít, hogy hajlandók legyünk
mindkettőben osztozni. Igaz vonzóerő van Mihály egész alászállásában, az
ifjúkorának napjaitól fogva a kereszthalálának e lenyűgöző látványáig. 188:5.11
Ezért hát ügyeljetek, hogy amikor a keresztet Isten kinyilatkoztatásaként
szemlélitek, ne az ősember szemével lássatok, és ne is a későbbi vad népek
nézőpontjából nézzétek, melyek mindegyike úgy tekintett Istenre, mint a zord
igazság és rideg törvényalkalmazás hajlíthatatlan Fejedelmére. Ehelyett inkább
gondoskodjatok arról, hogy a keresztben Jézusnak az ő hatalmas világegyetemében
élő halandó fajaihoz való alászállási életküldetése iránti szeretet és odaadás
végső megnyilvánulását lássátok. Az Ember Fia halálában az Atyának a halandói
szférákon élő fiai iránti isteni szeretete tényét lássátok. A kereszt így azt a
szolgálatkész szeretetet és az önkéntes üdvözítés adományát mutatja, melyben
azok részesülnek, akik hajlandók ilyen ajándékokat és odaadást elfogadni. A
keresztben nem volt semmi olyasmi, amit az Atya igényelt volna - csak az, amit
Jézus oly készségesen megadott, és amelyet nem volt hajlandó elkerülni. 188:5.12
Ha az ember egyébként nem képes értékelni Jézust és nem tudja megérteni a földi
alászállásának jelentését, legalább felfoghatja a halandóként élt
szenvedéseinek összességét. Senki ember nem félhet attól, hogy a Teremtő nem
ismeri az ő ideigvaló kínjainak természetét vagy mértékét. 188:5.13
Tudjuk, hogy a kereszthalálra nem azért került sor, hogy az embert kibékítse
Istennel, hanem hogy ösztönözze azt, hogy az ember felismerje az Atya
örökkévaló szeretetét és a Fia végtelen irgalmát, és hogy ezeket az egyetemes
igazságokat egy egész világegyetem számára közvetítse.
Forrás: Az Urantia könyv
Megjegyzések
Megjegyzés küldése