A bűnök felismeréséről
A bűnök felismeréséről
(Alban
Stolz 1808-1883):
Bár
a gyónás szent szentsége az az ajtó, melyen át a bűnösök ismét visszatérhetnek
Istenhez, a gyónók közül egyesek mégse nyernek Istentől megbocsátást. Ennek
okai különbözőek, de ezek közül az egyik leggyakoribb abban áll, hogy sokan
vannak, akik bűneiket soha nem ismerik fel rendesen, ezért azokat meg se
bánják, így meg se javulnak, nem gyónnak jól és ezért bűneikben halnak meg.
Ezért
a bűnök bocsánatához az első, amire szükség van az az, hogy szembenézzünk
magunkkal.
Az
önismeret:
Már
a pogányok is tudták, milyen fontos az önismeret. Volt egy templomuk a
bölcsesség számára, melynek bejárata fölött a bölcsességhez vezető út első
lépéseként ez a felirat állt: Ismerd meg önmagadat! Hogyan lehet azonban
eljutni ehhez az ismerethez?
Mindenekelőtt
annak kell fontosnak lennie számodra, hogy lelki állapotodat helyesen
megismerd. Ettől nagyon sok függ. Te éppen olyan vagy, amilyen, akár belátod
ezt akár sem. Aki fösvény, az akkor is zsugori marad, ha beképzeli magának,
hogy ő csak annyira takarékos, amennyire ez szükséges. De a nagy, a fontos
különbség ez: ha te bűneidet és hibáidat most felismered, akkor meg is tudsz
szabadulni tőlük; ha azonban becsapod magad és most sem akarod belátni, milyen
romlott a lelked, akkor szemeid egykor erőszakkal lesznek felnyitva, hogy
látnod kelljen, mégpedig az Örök Bírótól - akkor, amikor már késő lesz.
Valóban
kellemetlen dolog, ha magunknak kell hibáinkat és bűneinket felkutatni; ha
sokkal rosszabbnak kell magunkat látni, mint amilyennek eddig képzeltük
magunkat.
De
jobb magunknak felfedni sebeinket még akkor, amikor segíteni lehet rajtuk, mint
hagyni őket elharapódzni rajtunk, amíg késő lesz. A legtöbb ember, aki
tüdővészben szenved, azzal áltatja magát és másokat, hogy nem is olyan
veszélyes a baja; ezért jön számukra oly gyorsan a halál. Ugyanígy ámítja magát
sok bűnös, aki nem akarja belátni, hogy lelkével baj van, így annál biztosabban
mennek vesztük felé.
A
megrögzött hibák
Ha
meg akartok szabadulni bűneitektől és lelki állapototok valódi megismeréséhez
szeretnétek eljutni, akkor még arról is meg kell győződve lennetek, hogy sok
fontos hibátok és bűnötök van, amelyekre eddig nem gondoltatok. A legtöbb ember
csak azokat a bűneit ismeri fel, melyek szokatlanok számára. Ha valaki csak
néha hazudik, akkor felismeri ezt a bűnt; ha azonban olyan gyakran hazudik,
ahányszor csak teheti, már nem is gondol többé arra, hogy ezzel a vétekkel
vádolja magát. Ha egy egyébként mértékletes ember egyszer leissza magát, akkor
bűnbánattal gondol erre a kihágására. Ha azonban megszokta, hogy minden nap
többet igyon, mint amennyit tűrőképessége és a mértékletesség megenged, akkor
ezt már nem számolja bűnei közé. Aki ahhoz van hozzászokva, hogy soha ne
mondjon embertársairól rosszat, azt kínozza a lelkiismerete, ha egyszer
elfelejtette magát és szabadjára engedte nyelvét. Aki azonban a rágalmazáshoz
és becsületsértéshez hozzá van szokva, az végül annyira kevéssé tekinti ezt
bűnnek, mintha egy rózsafüzért imádkozott volna el.
Félrevezetjük
magunkat saját bűneinkkel kapcsolatban
Ha
az embereknek olyan bűnökről prédikálunk, melyeket ők nem követtek el, akkor ez
nem zavarja őket. De ha megmutatjuk nekik, hogy egyik vagy másik szokásuk,
melyek az ő sajátjuk, bűnös, akkor egyszerre mindent túlzásnak és valótlannak
tartanak. Az ördög azokat, akiket már bűneik láncán a pusztulás felé vontat,
nem akarja elengedni, és ezért elvakítja őket, hogy képzeljék azt, hogy ők
egész jó emberek. Fiatalabb éveimben én magam hallottam, mikor egy férfi a
húsvéti időben ezt mondta valakinek: "Nem tudok mit gyónni, nem tudok
semmilyen bűnömről", miközben ez az ember valódi háziördög volt, aki
feleségével egészen embertelenül bánt.
Szokásos
viselkedésünket is meg kell vizsgálnunk
Az
helyes dolog, ha valaki gondol ritkán elkövetett bűneire; mindazonáltal nagyon
fontos, hogy mindenki azt is jól megfontolja, hogy szokásos, mindennapi
életvitele rendben van-e. Kérdezd meg magad egyszer, hogyan ítélnél olyan
emberről, aki éppen azt csinálja, amit te?
Ha felméred vagyonodat és összeszámlálod, hogy
évente mennyit adsz a szegényeknek, míg mások, kiknek kevesebbje van, nálad
többet adnak - mit kell magadról gondolnod, ha pártatlan vagy?
Ha
reggeltől estig az ideigvaló dolgokra gondolsz és megszokásból legfeljebb egy
rövid imát végzel, melyet még világi gondolatokkal és szétszórtságoddal is
beszennyezel, és ha csak húsvétkor, és még akkor is csak kelletlenül, hagyod
magadat az Úr asztalához vitetni, akkor hol van kincsed, melyen szíved és
szereteted függ?
Fent
Istennél vagy lent földednél, istállódban vagy a pénzes szekrényednél?
És
a mennybe vezető keskeny úton vagy-e? Mikor türelmetlen és bosszús vagy és
rögtön felfortyansz, ha valaki ellentmond neked, vagy ha nem az akaratod szerint
mennek a dolgok, ha minden kicsinységre érzékenyen reagálsz és haragtartó vagy,
akkor vajon tanítványa és követője vagy-e Üdvözítődnek, aki ezt mondta:
"Tanuljatok tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű" (Mt 11,29)?
A
felebaráti szeretet
Ha
hetekig nem beszélsz ellenségeddel, vagy ha beszélsz vele, de mégse
szívlelheted és örülsz, ha mások korholják vagy szidják őt, akkor nem
bocsátottál meg neki szívedből, mégha tízszer is ezt állítod. Hogyan lesz majd
az ítéletkor, hiszen naponta magad is így imádkozol: Bocsátsd meg a vétkeinket,
miképpen mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek? Ha csalsz, vagyis olyan
dolgokat tulajdonítasz el, melyek jogszerűen nem a tieid, vagy a vételnél és
eladásnál hazudsz, vagy hibás mértékkel mérsz, vagy silány árut adsz el, vagy
ha az államnak nem adod meg törvényes adódat, át fogsz-e jutni azon az
ítélőszéken, ahol a jogtalan nyereségért meg kell fizetni? És megállod-e
helyedet az előtt a bíró előtt, aki ezt mondta: "Minthogy a kevésben hű
voltál, sokat bízok rád" (Mt 25,21)?
Az
Úr ezt is mondta: "Ami elhagyja a szájat, a szívből származik." (Mt
15,18) Mi lehet a te szívedben, mikor oly szívesen és oly gyakran adsz ki
magadból szégyenletes beszédet és tréfákat, és hogyan fogsz a kimondhatatlan
szent és tiszta Istentől felvétetni, ha odakerülsz elé a zabolátlan lelkeddel?
Csaknem
minden egyes ember meg lehet róla győződve, hogy sok minden, ami megszokott
számára, és melyet talán soha nem tartott bűnösnek, valójában helytelen és
elítélendő dolog. Mert gyakran nagyobb bűn az, amiből az emberek nem csinálnak
lelkiismereti kérdést, mint az, amit meggyónnak.
Némely
munkás nem gondol arra, hogy sokkal szorgalmasabb is lehetne, némely szülő
gondosabban ügyelhetne gyermekeire, némelyek többet segíthetnének a
szegényeknek és csaknem mindenki többet imádkozhatna. Sokan irigyek,
kárörvendők és hamisak, anélkül, hogy erre gondolnának; sokak lelik kedvüket
hiú módon önmagukban vagy különféle oktalan, bűnös kívánságokban; sokan
szomorítják és bántják hozzátartozóikat és megkeserítik az életüket, miközben
állandóan úgy vélik, hogy nekik kell másoktól sokat szenvedniük és nekik mindig
igazuk van.
Ezért, ha valóban ítélkezni akartok lelketek
fölött és veszélyes betegségeiteket valóban fel akarjátok ismerni, akkor nem
csak arról kell elgondolkoznotok, hogy egyszer itt vagy ott valamilyen
különleges alkalommal hibáztatok, hanem mindenekelőtt azt kell megfontolnotok,
hogy egész viselkedésetek, mindennapi életformátok nem elvetendő-e Isten előtt,
hogy nincs-e olyan fontos hibátok, melyre gyónástokkor még soha nem
gondoltatok.
A
bűnök mérlegelése
De
mi szerint kell a bűnöket megvizsgálni? Mi szerint kell megállapítani, hogy
valami bűn-e,- és ha igen, milyen súlyos?
Először
is nem aszerint, hogy mi a megszokott számunkra. A gazdag ember hozzászokott a
keményszívűséghez és a dőzsöléshez, a farizeusok a gőghöz és az irigységhez,
Júdás a kapzsisághoz; ezért ők nem tartották már ezeket bűnnek - és éppen ezért
vesztek el.
Azután
nem szabad a bűnt annak alapján megítélni, hogy az emberek mit szólnak hozzá,
vagy hogy az emberek bűnösként hogyan élnek.
A
Szentírás szerint a világ bűnben él.
Éppen
ezért az rossz jel, ha valaki úgy viselkedik, mint a világ. Ez annak a jele,
hogy a széles úton jár, melyen sokan haladnak. Az özönvízkor mindössze nyolc
igaz volt, Sodomában alig lehetett négy embert találni, akik az általános
bűntől mentesek voltak. Az Egyiptomból kijövő zsidók közül csak kettő
találtatott méltónak, hogy az ígéret földjére bejusson. Illés idejében az egész
zsidó földön csak 7000 ember akadt, aki nem hajtott térdet Baal bálványképe
előtt, és hű maradt az igaz Istenhez. Azok közül, akik Jézus keresztre
feszítésénél jelen voltak, csak nagyon kevesek voltak, akik hittek benne.
Ezért
ne képzeljétek be magatoknak, hogyha úgy cselekedtek, ahogy a többi ember, jól
álltok és Istennek tetszők vagytok.
A
legtöbb embernél egész egyszerűen sok minden megszokott és mégis bűnös, mint
például a hazugság, a rágalmazás, az irigység, a haszonlesés, a veszekedés, a
gúnyolódás és a csalás. Ezért mondta Krisztus a szenvedése előtti utolsó estén
a tanítványaiért végzett imájában a következőket: "Átadtam nekik
tanításodat, de a világ gyűlölte őket, mert nem a világból valók, amint én sem
vagyok a világból való." (Jn 17,14)
Ha
tehát valóban minden gonosztól mentessé akarunk válni, akkor ítéletet kell
magunk fölött tartanunk Isten megmásíthatatlan szava szerint. Aki Isten szava
alapján végez lelkiismeretvizsgálatot és eszerint ítéli meg életmódját, az nem
fogja tovább is úgy vélni, hogy nincs semmi gonosz benne, ellenkezőleg, - úgy
fogja találni, hogy egyetlen nap sem múlik el bűn nélkül, és hogy minden tette
tisztátalan és szennyezett.
Isten
követeléseinek komolysága
Gondoljunk
a parancsolatokra: "Felebarátodat pedig szeresd úgy, mint saját
magadat." (Mt 19,19) - "Ne ítélkezzetek, hogy fölöttetek se
ítélkezzenek." (Mt 7,1) - "Ne aggódjatok életetek miatt, ti
elsősorban az Isten országát és annak igazságát keressétek." (Mt 6,25/33)
- "Szeressétek ellenségeiteket." (Mt 5, 44) - "Aki megüti a jobb
arcodat, annak tartsd oda a másikat is" (Mt 5,39), vagyis szenvedj el
inkább még több igazságtalanságot, mint hogy civakodást és békétlenséget kezdj.
- "Aki követni akar, tagadja meg magát, vegye keresztjét és kövessen"
(Mt) és még több más szentírási hely is rámutat, milyen tökéletlenek vagyunk
majd mindannyian.
Adja
Isten, hogy ezt a kegyelmi időt arra használjátok, hogy ítéletet tartsatok
saját lelketek felett. Ahelyett, hogy órákat töltötök társaságbeli értelmetlen
és bűnös fecsegésekkel, inkább a magányt keressétek, hogy saját magatokról
elgondolkozhassatok. Legalább olyan komolyan kell saját hibáitokat
felkutatnotok, mint ahogy legnagyobb ellenségeteknél teszitek ezt. Ehelyütt
különösen érvényes, amit az Úr mond: "Aki gyűlöli életét ebben a világban,
az megmenti az örök életre." (Jn 12,25)
Kérjétek a Szent Szellemet, megvilágosításért,
mivel az Ő segítsége nélkül nem lehet az igazi felismerésig eljutni.
Ne
sajnáljátok a fáradságot.
Ugyan
kellemetlen dolog a gonoszat saját magunkon felkutatni és eközben számos kínos
felfedezést tenni, de jobb ezt itt elvégezni, mint az örökéletben. Csak
egyetlen FÖLDI életünk van, és az is rövid, melyben még mindent rendbe kell
hoznunk.
És
a bűneinktől való szabadulás első lépése abból áll, hogy alázatosan felismerjük
és bevalljuk őket.
Mennyit
adnának a már meghaltak, ha még ők is megtehetnék ezt; mekkora alapossággal
kutatnának fel mindent! Ezért dolgozzatok most menekülésteken és megszentelődésteken,
amíg még időtök van ehhez.
Ha
mi magunk ítélkezünk magunk felett, akkor elkerülhetjük Isten ítéletét. Amen.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése