A megemlékezési Estebéd Meghonosítása
179:5.1 Ahogy kihozták Jézusnak a harmadik pohár bort, az "áldás
poharát", ő felkelt a kerevetről és két kezébe fogva a poharat, azt
mondta: "Vegyétek kézbe e poharat mindannyian, és igyátok ki. Ez lesz az
én megemlékezésem pohara. Ez a
kegyben és az igazságban való, új megítéltetés áldásának pohara. Ez lesz
számotokra az Igazság isteni Szelleme alászállásának és segédkezésének
jelképe. És én addig nem iszom újra e pohárból, amíg új alakban nem
iszom veletek az Atya örökkévaló országában."
179:5.2 Az apostolok mind érzékelték, hogy valami rendkívüli dolog zajlik, ahogy
az áldás e poharát mély hódolattal és tökéletes csendben itták ki. A régi
páska-ünnep annak emléke volt, hogy apáik kiemelkedtek a faji rabszolgaság állapotából,
az egyéni szabadságra; most a Mester,
egy új megemlékezési estebédet honosított meg, az új megítéltetés
jelképeként, ahol a rabszolgasorba taszított egyén, kiemelkedik a szertartások
és az önzőség rabszolgaságából, az élő Isten, felszabadult, hű fiai testvériségének
és közösségének, szellemi örömére. 179:5.3 Amikor a
megemlékezés ezen új poharát kiürítették, a Mester felvette a kenyeret, és miután
köszönetet mondott, darabokat tört belőle és arra utasítván őket, hogy adják
körbe, azt mondta: "Vegyétek az emlékezés
eme kenyerét és egyétek. Mondtam már, hogy én vagyok az élet vize. És az
élet, e kenyere, az Atya és a Fiú egyesített élete, egyetlen ajándékban. Az
Atya szava, mely a Fiúban nyilatkoztatik ki, valóban az élet kenyere."
Miután vettek a megemlékezés kenyeréből, az igazság élő szavának, a halandói
húsvér testhez hasonló alakban való megtestesülése jelképéből, mind leültek.
179:5.4 E megemlékezési estebéd meghonosításában a Mester, miként az mindig is
szokása volt, példázatokhoz és jelképekhez folyamodott. Azért alkalmazott
jelképeket, mert bizonyos nagy szellemi igazságokat akart megtanítani úgy, hogy
az utódjainak nehézséget okozzon pontos értelmezést kapcsolni és határozott
jelentést társítani a szavaihoz. Így akarta megelőzni, hogy az egymást követő
nemzedékek elmerevítsék a tanításait, és a hagyomány és a rögzöttelvűség halott
láncaival megkössék az ő szellemi tanításait. Az egész életküldetésével kapcsolatos
egyetlen szertartás, illetőleg szentség megteremtésében Jézus kínosan ügyelt
arra, hogy utaljon a jelentéstartalmakra, mintsem hogy pontos meghatározásokhoz
kösse magát. Nem akarta lerombolni az egyes embereknek az isteni bensőséges
közösségről alkotott felfogását azzal, hogy egy pontos formát teremt; nem
akarta a hívő szellemi képzelőerejét sem korlátozni azzal, hogy formailag
elmerevíti azt. Megpróbálta inkább felszabadítani az ember újjászületett
lelkét, hogy az az új és élő szellemi szabadság örömében szárnyra kapjon.
179:5.5 Függetlenül a Mester ama törekvésétől, hogy az emlékezés ezen új
szentségét megalapítsa, az azóta eltelt évszázadokban élt követői gondoskodtak
arról, hogy az ő kifejezett kívánságát eredményesen megkerüljék annyiban, hogy
a húsvér testben eltöltött azon utolsó estére vonatkozó egyszerű szellemi
jelképrendszerét, pontos értelmezésekre silányították és egy csaknem mennyiségtani
pontosságú bevett mintának rendelték alá. Jézus összes tanítása közül egyet sem
tettek jobban hagyományelvű mércévé.
179:5.6 A megemlékezés ezen estebédét, amikor azt a Fiúban hívők és Istent ismerők
fogyasztják, jelképrendszerében nem szabad semmi olyasmihez társítani, melynek
köze van az isteni jelenlét jelentésével kapcsolatos bármely gyerekes emberi
félreértelmezéshez, mert minden ilyen alkalommal a Mester valóban jelen
van. A megemlékezési estebéd, a
hívő jelképes találkozója, Mihállyal. Amikor ilyen szellemtudatossá váltok, a Fiú ténylegesen is jelen van, és az ő
szelleme, az Atyjának, az emberben lakozó szilánkjával társalog.
179:5.7 Miután néhány pillanatra magukban elmerengtek, Jézus így folytatta: "Amikor e dolgokat teszitek, idézzétek
fel, a földön veletek töltött életemet és örvendezzetek, hogy én, továbbra is a
földön élek veletek és rajtatok keresztül szolgálok. Egyénekként ne vitatkozzatok azon, hogy ki legyen a
legnagyobb. Legyetek mind egymás testvérei. És amikor az ország olyannyira
kiterjed, hogy hívek nagyszámú csoportjait foglalja magába, akkor ugyancsak tartózkodnotok kell attól, hogy a nagyságért
versengjetek, vagy hogy e csoportok között kiváltságot keressetek."
179:5.8 És e nagyszerű alkalomra egy barát házának felsőszobájában került
sor. Semmi szent forma, vagy szertartásos beszentelés, nem kötődött, sem az
estebédhez, sem az épülethez. A megemlékezési estebéd megteremtésére, egyházi
megszentelés nélkül került sor.
179:5.9 Miután Jézus így megalapította a
megemlékezés estebédét, azt mondta a tizenegyeknek: "És amikor csak így tesztek, énrám emlékezve tegyétek. És amikor
rám emlékeztek, először tekintsétek át, a húsvér testben töltött életemet,
idézzétek fel, hogy egykor veletek voltam, és az után, hit révén ismerjétek
fel, hogy ti mind, egyszer majd velem estebédeltek, az Atya örökkévaló
országában. Ezt az új páska-ünnepet hagyom itt nektek, s ez nem más, mint az alászállási
életemnek, az örökkévaló igazság szavának emléke; és az irántatok való
szeretetemé, az én Igazság Szellememnek, a minden húsvér testre való
kiáradásáé."
179:5.10 És a régi szokás szerinti, ám vértelen páska-ünnep megtartását, melyhez a megemlékezés
új estebédének bevezetése társult, azzal fejezték be, hogy együtt elénekelték a
száztizennyolcadik istendicsőítő éneket.
A
búcsúbeszéd
180:0.1 AZ UTOLSÓ Estebéd után, az istendicsőítő ének eléneklését követően, az
apostolok úgy gondolták, hogy Jézus haladéktalanul vissza akar térni a táborba,
de ő jelezte, hogy üljenek le. A Mester így szólt:
180:0.2 "Jól emlékeztek, amikor erszény, illetőleg tarisznya nélkül küldtelek
ki titeket és még azt is javasoltam, hogy ne vigyetek magatokkal külön ruhát.
És mindannyian emlékeztek, hogy semmiben sem szenvedtetek hiányt. De most nehéz
idők elébe néztek. Többé már nem számíthattok a tömegek jóindulatára. Mostantól
kezdve, akinek van erszénye, vigye magával. Amikor elindultok a világba
hirdetni ezt az örömhírt, az ellátásotokra olyan dolgot vigyetek, amilyet a
legjobbnak gondoltok. Én azért jöttem, hogy békét hozzak, de az most egy időig
nem fog előtűnni. 180:0.3 Eljött az ideje annak, hogy az Ember Fia
megdicsőüljön, és az Atya bennem fog megdicsőülni. Barátaim, én már csak egy
kis időre vagyok veletek. Hamarosan keresni fogtok, de nem találtok meg, mert
olyan helyre megyek, ahová ti most nem jöhettek. De amint elvégeztétek a dolgotokat
a földön, mint ahogy én is elvégeztem az enyémet, akkor eljöttök majd hozzám,
éppen úgy, ahogy én most az Atyámhoz megyek. Rövid időn belül elhagylak
titeket, többé nem láttok engem a földön, de mind látni fogtok az eljövendő korszakban,
amikor felemelkedtek az országhoz, melyet Atyám nekem adott."
Az új parancsolat
180:1.1 Néhány pillanatnyi kötetlen beszélgetést követően Jézus felállt és így
szólt: "Amikor előadtam nektek egy példázatot arról, hogy miként kell
hajlandóknak lennetek egymás szolgálatára, azt mondtam, hogy egy új
parancsolatot szeretnék adni nektek; és ezt most teszem meg, mivel távozni
készülök. Jól ismeritek azt a parancsolatot, mely azt mondja, hogy szeressétek
egymást; hogy a szomszédodat, magadként szeresd. De én nem elégszem meg még
ezzel az őszinte odaadással sem a gyermekeim részéről. Azt szeretném, ha még
nagyobb szeretetteljes tetteket vinnétek véghez, a hívő testvériség országában.
És így e parancsolatot adom nektek: hogy
szeressétek a másikat éppen úgy, ahogy én szerettelek titeket. És ennek révén
minden ember megtudja, hogy ti az én tanítványaim vagytok, ha így szeretitek
egymást.
180:1.2 Amikor ezen új parancsolatot adom, nem teszek új terhet a lelketekre;
inkább új örömöt hozok nektek és lehetővé teszem a számotokra, hogy új
gyönyörűséget találjatok abban, hogy megismeritek annak boldogságait, hogy a
szívetek ragaszkodását, embertársaitoknak adományozzátok. A szeretetem nektek
és a halandó társaitoknak való adományozásában, én a legfelsőbb rendű örömöt
fogom megtapasztalni, még ha kifelé, szenvedést élek is át. 180:1.3
Amikor arra hívlak fel titeket, hogy szeressétek a másikat, éppen úgy, ahogy én
szerettelek titeket, akkor az igaz ragaszkodás legfelsőbb mércéjét mutatom
nektek, mert embernek ennél nagyobb
szeretete nem lehet: hogy életét adja a barátaiért. És ti a barátaim vagytok;
azok is maradtok, ha hajlandók vagytok megtenni, amit tanítottam nektek.
Mesternek hívtatok, de én nem neveztelek benneteket szolgáknak. Ha szeretni tudjátok
egymást úgy, ahogy én szeretlek titeket, akkor a barátaim lesztek, és mindig
azt fogom mondani nektek, amit az Atya kinyilatkoztat nekem.
180:1.4 Nem csak ti választottatok engem, hanem én is választottalak titeket, és
felavattalak benneteket, hogy menjetek ki a világba és teremjétek a
szeretetteljes szolgálat gyümölcseit, a társaitok számára, éppen úgy, ahogy én
közöttetek éltem és kinyilatkoztattam nektek az Atyát. Az Atya és én egyaránt
veletek fogunk dolgozni, és az isteni örömöt teljességében tapasztaljátok majd,
ha hajlandók vagytok engedelmeskedni, azon parancsomnak, hogy úgy szeressétek
egymást, mint ahogy én szerettelek titeket." 180:1.5 Ha osztozni akartok a Mester örömében, akkor
osztoznotok kell a szeretetében is. És az ő szeretetében osztozni azt
jelenti, hogy osztoztatok a
szolgálatában. Az ilyen
szeretet-tapasztalás, nem szabadít meg, e világ nehézségeitől; nem teremt új
világot, de bizonyosan megújítja a régit.
180:1.6 Tartsátok észben: hűséget kért
Jézus, nem áldozatot. Az áldozat tudata azzal jár, hogy hiányzik az ilyen
szeretetteljes szolgálatot, a legnemesebb örömmé tenni képes, őszinte odaadás.
A kötelesség eszméje azt jelzi, hogy szolgai beállítottságúak vagytok
és ezért nincs meg bennetek, az a nagyszerű izgalom, hogy szolgálatotokat,
barátként, egy barátnak tegyétek meg. A barátságbeli indíttatás, meghalad
minden kötelességbeli meggyőződést, és egy barátnak, a barát iránti szolgálata,
sohasem nevezhető áldozatnak. A Mester megtanította az apostolainak, hogy ők az
Isten fiai. Testvéreinek nevezte őket, és most pedig, a távozása előtt, a barátainak
hívta őket.
A
szőlőtő és az ágak180:2.1 Ez után Jézus újra felállt és folytatta az apostolai tanítását: "Én
vagyok az igazi szőlőtő, és az én Atyám a szőlőműves. Én vagyok a szőlőtő, és
ti vagytok az ágak. És az Atya csak azt kívánja tőlem, hogy ti, bő termést
hozzatok. A szőlőtövet csak azért metszik meg, hogy növeljék az ágainak terméshozamát.
A belőlem kihajtó minden olyan ágat, mely nem hoz gyümölcsöt, az Atya lemetsz.
Minden gyümölcshozó ágat, az Atya megtisztít, hogy még több gyümölcsöt
teremjen. Az általam elmondott szavakon keresztül, ti már tiszták vagytok, de
továbbra is tisztának kell maradnotok. Bennem kell lakoznotok, és nekem
tibennetek; meghal az ág, ha elválasztják a tőtől. Miként az ág nem tud
teremni, hacsak nem marad meg a szőlőtőn, úgy ti sem tudjátok a szeretetteljes
szolgálat gyümölcseit teremni, hacsak nem maradtok meg bennem. Emlékezzetek: Én
vagyok a valódi szőlőtő, és ti vagytok az élő ágak. Aki bennem él, és én
őbenne, az bőven termi a szellem gyümölcseit és megtapasztalja, e szellemi
szüretet eredményező, legfelsőbb örömöt. Ha ezen élő szellemi kapcsolatot
fenntartjátok velem, bőséges lesz a termésetek. Ha megmaradtok bennem és a
szavaim bennetek élnek, akkor képesek lesztek szabadon tanácskozni velem, és
akkor az én élő szellemem, képes olyannyira átjárni titeket, hogy kérhettek
bármit, amit a szellemem akar és mindezt ama bizonyságban tehetitek, hogy az
Atya teljesíti a kérésünket. Ebben dicsőül meg az Atya: hogy a szőlőtőnek számos
élő ága van, és hogy minden egyes ág, sok gyümölcsöt hoz. És amikor a világ
meglátja e gyümölcstermő ágakat - a barátaimat, akik szeretik egymást, éppen
úgy, ahogy én szerettem őket - minden ember tudni fogja, hogy ti igazán az én
tanítványaim vagytok. 180:2.2 Ahogy az Atya szeretett engem, úgy
szerettelek én is titeket. Éljetek a szeretetemben éppen úgy, ahogy én élek az
Atya szeretetében. Ha úgy tesztek, ahogy
tanítottalak, akkor velem lesztek a szeretetemben, éppen úgy, ahogy én megtartottam
az Atya szavát és mindig megmaradok az ő szeretetében."
Megjegyzések
Megjegyzés küldése